Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 12 maja 2016 r., sygn. III SA/Po 852/15

 

Dnia 12 maja 2016 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Maria Lorych-Olszanowska Sędziowie WSA Mirella Ławniczak (spr.) WSA Szymon Widłak Protokolant: st. sekr. sąd. Anna Piotrowska - Żyła po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 12 maja 2016 roku przy udziale sprawy ze skargi "A" Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w [...] na decyzję Dyrektora Izby Celnej z dnia [...] czerwca 2015r. nr [...] w przedmiocie odmowy stwierdzenia nadpłaty podatku akcyzowego oddala skargę

Uzasadnienie

Dyrektor Izby Celnej w [...] decyzją z dnia [...] czerwca 2015 roku, nr [...], po rozpatrzeniu odwołania od decyzji Naczelnika Urzędu Celnego w [...] z dnia [...] marca 2015 roku, nr [...], w sprawie stwierdzenia nadpłaty podatku akcyzowego, utrzymał w mocy decyzję organu podatkowego I instancji.

Powyższe rozstrzygnięcie zapadło w następującym stanie faktycznym.

Wnioskiem z dnia 26 listopada 2014 roku spółka "A" Sp. z o.o. (dalej: "podatnik", "spółka") zwróciła się do Naczelnika Urzędu Celnego w [...] o zwrot podatku akcyzowego uiszczonego wewnątrzwspólnotowego nabycia od olejów smarowych w latach 2012, 2013 oraz 2014. Strona uzupełniła wniosek składając korekty deklaracji podatkowych.

Naczelnik Urzędu Celnego w [...] odmówił podatnikowi stwierdzenia nadpłaty podatku akcyzowego, wynikającego z wyszczególnionych w sentencji decyzji deklaracji złożonych w roku 2012, 2013 oraz 2014.

W uzasadnieniu decyzji pierwszoinstancyjnej organ podatkowy podał, że w latach 2012-2014 Spółka złożyła deklaracje dla podatku akcyzowego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia olejów smarowych klasyfikowanych do kodów CN 2710 19 75, 2710 19 81, 2710 19 87 oraz 2710 19 99, uiszczając wykazany w ten sposób podatek. Organ podatkowy wyjaśnił, że oleje te są wyrobami akcyzowymi w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym i została dla nich określona stawka akcyzy w wysokości 1.180 zł/1.000 litrów.

Organ podatkowy podkreślił także, że z treści art. 1 ust. 1 dyrektywy Rady 2008/118/WE z dnia 16 grudnia 2008 roku w sprawie ogólnych zasad dotyczących podatku akcyzowego wynika jedynie, że przedmiotowe oleje smarowe, wykorzystywane do celów innych niż paliwo silnikowe lub paliwa do ogrzewania, na gruncie prawa wspólnotowego nie są objęte zakresem zastosowania tejże dyrektywy, a w konsekwencji nie są objęte wspólnotowym systemem zharmonizowanego podatku akcyzowego. Jednocześnie przepisy prawa wspólnotowego nie wykluczają opodatkowania wyrobów innych niż objęte definicją wyrobów akcyzowych w rozumieniu wspomnianej ostatnio dyrektywy. Możliwość nałożenia takich podatków wynika bezpośrednie z jej art. 1 ust. 3 lit. a, z czego też skorzystał polski ustawodawca. Spółka prawidłowo zatem zadeklarowała i wpłaciła podatek akcyzowy od nabytych wewnątrzwspólnotowo olejów smarowych.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00