Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 5 maja 2016 r., sygn. II SA/Ol 241/16

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Janina Kosowska (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Adam Matuszak Sędzia WSA Piotr Chybicki Protokolant specjalista Jakub Borowski po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 5 maja 2016r. sprawy ze skargi Spółki A na zarządzenie pokontrolne Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska z dnia "[...]", Nr "[...]" w przedmiocie wykonania przykrycia zbiorników na gnojowicę oraz terminowości przekazywania wyników pomiarów hałasów oddala skargę.

Uzasadnienie

Z przekazanych wraz ze skargą Spółki A. Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Olsztynie akt sprawy wynika, że zarządzeniem pokontrolnym z dnia "[...]" Wojewódzki Inspektor Ochrony Środowiska (dalej zwany organem), powołując art. 12 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 ustawy z dnia 20 lipca 1991 r. o Inspekcji Ochrony Środowiska (tekst jednolity Dz. U. z 2013 r., poz. 686 ze zm.) zarządził:

1) wykonanie szczelnego przykrycia zbiorników na gnojowicę, zaopatrzonego w otwory wentylacyjne oraz zamykane otwory wejściowe (w terminie do 1 marca 2016 r.);

2) terminowe przedkładanie właściwym organom ochrony środowiska wyników pomiarów poziomu hałasu emitowanego do środowiska (w terminie 30 dni od dnia zakończenia pomiaru).

Ponadto wyznaczył termin przesłania pisemnej informacji o zakresie podjętych działań służących wyeliminowaniu wskazanych w zarządzeniu naruszeń na dzień 8 marca 2016 r. Jako adresata tego zarządzenia organ wskazał członków Zarządu Spółki A. (dalej zwaną Spółką), prowadzącą Fermę Mateczną Trzody Chlewnej w miejscowości B., gm. K. (dalej zwana Fermą).

W uzasadnieniu tego zarządzenia organ wskazał, że na podstawie ustaleń kontroli Fermy, przeprowadzonej przez pracowników organu w okresie od 29 września do 23 października 2015 r., stwierdzono na Fermie nieprawidłowości w zakresie przestrzegania wymagań ochrony środowiska. Podniósł, że w trakcie tej kontroli ustalono, że nawóz naturalny magazynowany jest w kanałach gnojowych pod budynkami inwentarskimi oraz w 3 zbiornikach betonowych typu laguna, przy czym jeden z tych zbiorników wyłączony jest z użytkowania. Stwierdził, że zbiorniki te nie są zbiornikami zamkniętymi, nie posiadają szczelnych pokryw, wylotów wentylacyjnych oraz zamykanych otworów wejściowych, co jest niezgodne z art. 25 ust. 1 ustawy z dnia 10 lipca 2007 r. o nawozach i nawożeniu (tekst jednolity Dz. U. z 2015 r., poz. 625) oraz z § 6 ust. 2 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej z dnia 7 października 1997 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budowle rolnicze i ich usytuowanie (Dz.U. z 2014 r., poz. 81). Skonstatował, że przepisy te uprawniały do zarządzenia, jak w punkcie 1.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00