Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gorzowie Wlkp. z dnia 25 maja 2016 r., sygn. I SA/Go 122/16

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Jacek Niedzielski Sędziowie Sędzia WSA Barbara Rennert (spr.) Sędzia WSA Alina Rzepecka Protokolant asystent sędziego Grzegorz Oracz po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 25 maja 2016 r. sprawy ze skargi M.C., S.C. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie łącznego zobowiązania pieniężnego za 2014 r. oddala skargę.

Uzasadnienie

W dniu 10 marca 2016 r. M. i S. małżonkowie C. wnieśli skargę na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z [...] stycznia 2016 r. nr [...], utrzymującą w mocy decyzję Burmistrza Miasta z [...] października 2015 r. nr [...], wydaną w przedmiocie łącznego zobowiązania pieniężnego za 2014 r.

Z akt sprawy wynika następujący stan faktyczny.

Decyzją z [...] października 2015 r. (nazwaną przez organ "nakazem płatniczym") Burmistrz Miasta ustalił dla M.C. i S.C. łączne zobowiązanie pieniężne za 2014 r. w wysokości 32.457 zł, obejmujące podatek od nieruchomości w kwocie 29.071 zł oraz podatek rolny w kwocie 3.386 zł. Uzasadniając rozstrzygnięcie wskazał, że wysokość ww. zobowiązania pieniężnego ustalił na podstawie złożonych przez skarżących w dniach 6 grudnia 2013 r., 12 listopada 2014 r. oraz 25 lutego 2015 r. korekt informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych oraz informacji o gruntach. Skarżący w złożonych korektach wyłączyli z opodatkowania budynek byłego internatu garnizonowego, położony na działce nr [...], znajdującej się w [...], argumentując to wyłączenie złym stanem technicznym dachu budynku, który uległ spaleniu w 90 % powierzchni. Burmistrz zaznaczył, że w kwietniu 2013 r. otrzymał opinię od Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego, z której wynika, że ww. obiekt budowlany spełnia wymagania "budynku" w świetle ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2013 r., poz. 1409 ze zm.; dalej: "P.b."), a status budynku nie uległ zmianie pomimo jego niewłaściwego stanu technicznego, powstałego na skutek pożaru więźby dachowej, którą należy przebudować lub odbudować. Zaznaczył, że skarżący w tym samym czasie przedłożyli opinię techniczną sporządzoną przez inż. T.J., dotyczącą stanu konstrukcji i elementów budynku, w której rzeczoznawca stwierdził, że jakakolwiek eksploatacja budynku jest możliwa po przeprowadzeniu remontu, tj. usunięciu starej nadpalonej części więźby wraz z pozostałym pokryciem i zgodnie z art. 3 ww. ustawy obiektu nie można traktować jako budynku, gdyż nie posiada dachu, a pozostałe przegrody nie spełniają norm bezpieczeństwa. W tej sytuacji organ wystąpił ponownie do PIBN o wydanie opinii czy sporny obiekt spełnia wymagania "budynku" w świetle P.b. i w kwietniu 2014 r. uzyskał odpowiedź (po dokonaniu przez Inspektora kontroli obiektu), że przedmiotowy obiekt budowlany nie spełnia kryteriów prawnych określonych dla budynków w rozumieniu art. 3 pkt 2 P.b. PINB potwierdził, że spaleniu uległo ok. 90 % konstrukcji więźby dachowej oraz zniszczeniu uległo pokrycie dachowe, a obecne zabezpieczenie obiektu budowlanego przed wpływami atmosferycznymi nie może być uznane za dach, więc obiekt ten nie może być zdefiniowany jako budynek.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00