Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

TEMATY:
TEMATY:

Wyrok WSA w Gdańsku z dnia 24 maja 2016 r., sygn. I SA/Gd 491/16

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Joanna Zdzienicka-Wiśniewska, Sędziowie Sędzia WSA Marek Kraus, Sędzia NSA Alicja Stępień (spr.), Protokolant Starszy Sekretarz Sądowy Agnieszka Zalewska, po rozpoznaniu w Wydziale I na rozprawie w dniu 24 maja 2016 r. sprawy ze skargi G. D. na decyzję Zarządu Województwa z dnia 2 lutego 2016 r. nr [...] w przedmiocie zwrotu środków przyznanych z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 oddala skargę.

Uzasadnienie

Decyzją z dnia 2 lutego 2016 r. Zarząd Województwa, po rozpoznaniu wniosku Gminy o ponowne rozpatrzenie sprawy, utrzymał w mocy swoją decyzję z dnia 15 października 2015 r. w przedmiocie zobowiązania do zwrotu środków przyznanych z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

Stan faktyczny sprawy przedstawia się następująco:

W dniu 12 lipca 2010 r. pomiędzy Gminą - dalej jako "Gmina", jako beneficjentem, a Zarządem Województwem jako instytucją zarządzającą, doszło do zawarcia Umowy o dofinansowanie projektu "Uregulowanie gospodarki wodno-ściekowej w Gminie - etap I - budowa sieci kanalizacyjnej i wodociągowej dla sołectwa T." w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa na lata 2007-2013 - dalej jako "Umowa".

Zarówno we wniosku o dofinansowanie projektu, jak i w oświadczeniu z dnia

11 października 2010 r. o kwalifikowalności podatku VAT, Gmina oświadczyła, że nie może odzyskać poniesionego w ramach jego realizacji podatku od towarów i usług, zobowiązując się jednocześnie do zwrotu zrefundowanej w ramach projektu części poniesionego podatku, jeżeli zaistnieją przesłanki umożliwiające jego odzyskanie zgodnie z ustawą z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.) - dalej jako "ustawa o VAT".

Pismem z dnia 23 stycznia 2015 r. Gmina poinformowała instytucję zarządzającą o odzyskaniu części podatku VAT od wydatków na realizację projektu objętego Umową. Podano, że z urzędu skarbowego otrzymano zwrot podatku VAT z części faktur otrzymanych przez Gminę w związku z realizacją inwestycji, ze względu na wykorzystywanie wybudowanej w jej trakcie infrastruktury do działalności opodatkowanej przez zakład budżetowy Gminy. Gmina dokonała odliczenia VAT w odniesieniu do wydatków kwalifikowanych w ramach inwestycji (poniesionych po 29 października 2010 r.), od których przysługiwało jej prawo do odliczenia podatku i nie uległo ono przedawnieniu. Gmina dokonała wyliczenia kwoty podatku, jaki podlega zwrotowi, tj. 76.776,27 zł i odsetek liczonych od dnia zakończenia finansowego realizacji inwestycji, tj. od dnia 29 października 2010 r., w kwocie 38.880,34 zł. Gmina zwróciła kwotę 115.656,61 zł. Zdaniem Gminy, odsetki w tej sytuacji mają charakter sankcyjny i nie powinny być stosowane, gdyż zmiana kwalifikowalności VAT miała charakter niezależny od beneficjenta. Wskazano, że obecnie ukształtowało się jednolite orzecznictwo sądowe przyznające gminom prawo do odliczenia VAT w przypadku wykorzystywania danego rodzaju infrastruktury do działalności opodatkowanej przez zakłady budżetowe gmin. W momencie zawierania Umowy Gmina nie była w stanie w żaden sposób przewidzieć tej okoliczności, wobec czego w dobrej wierze podpisała oświadczenie o kwalifikowalności VAT, którego treść była zgodna z ugruntowanym stanowiskiem Ministra Finansów.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00