Wyrok WSA w Bydgoszczy z dnia 18 maja 2016 r., sygn. II SA/Bd 326/16
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Renata Owczarzak Sędziowie sędzia WSA Małgorzata Włodarska sędzia WSA Jarosław Wichrowski (spr.) Protokolant starszy sekretarz sądowy Elżbieta Brandt po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 18 maja 2016 r. sprawy ze skargi P. F. na decyzję Dyrektora Oddziału Regionalnego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w [...] z dnia [...] stycznia 2016 r. nr [...] w przedmiocie pomocy finansowej za szkody spowodowane przez suszę w 2015 r. oddala skargę.
Uzasadnienie
Decyzją z [...] listopada 2015 r., Nr [...], Kierownik Biura Powiatowego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, na podstawie ust. 1 ustawy z 9 maja 2008 r. o Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (Dz. U. z 2014 r. poz. 1438 ze zm.) w zw. z § 13c ust. 4 rozporządzenia Rady Ministrów z 27 stycznia 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu i sposobów realizacji niektórych zadań Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (Dz. U. z 2015 r. poz. 187 ze zm., dalej zwane dalej rozporządzeniem z 27.01.2015 r.) oraz art. 2 pkt 16 rozporządzenia Komisji (UE) Nr 702/2014 z 25 czerwca 2014 r. uznającego niektóre kategorie pomocy w sektorach rolnym i leśnym oraz na obszarach wiejskich za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (Dz.U.UE L z dnia 1 lipca 2014 r., dalej zwane rozporządzeniem nr 72/2014) i art. 3 ust. 2 pkt 10 i ust. 5 ustawy z 7 lipca 2005 r. o ubezpieczeniach upraw rolnych i zwierząt gospodarskich (Dz. U. z 2015 r. poz. 577 ze zm.), odmówił P. F. przyznania pomocy finansowej dla producentów rolnych, w których gospodarstwach rolnych lub działach specjalnych produkcji rolnej powstały szkody spowodowane przez suszę w 2015 r.
Jak wynika z uzasadnienia decyzji, producent rolny, składając [...].09.2015 r. wniosek o udzielenie pomocy finansowej, nie dołączył wymaganego załącznika - kopii protokołu oszacowania szkód sporządzonego przez komisję powołaną przez wojewodę, zawierającego określenie zakresu i wysokości szkód. Producent, w wykonaniu wezwania organu, dokonał korekty złożonego wniosku załączając kopię protokołu z oszacowania zakresu i wysokości szkód w gospodarstwach rolnych i działach specjalnych produkcji rolnej spowodowanych suszą. Weryfikując dokumenty załączone do wniosku, organ stwierdził uchybienia w protokole z oszacowania szkód: w protokole nie została określona wysokość szkód ogółem w gospodarstwie rolnym, która stanowi procent średniej rocznej produkcji rolnej w gospodarstwie rolnym lub dziale specjalnym produkcji rolnej z trzech ostatnich lat poprzedzających rok, w którym wystąpiły szkody, albo z trzech lat w okresie pięcioletnim poprzedzającym rok, w którym wystąpiły szkody, z pominięciem roku o najwyższej i najniższej wielkości produkcji; protokół nie został podpisany przez wszystkich członków komisji, sporządzony został w siedmioosobowym składzie, natomiast podpisało go tylko czterech członków komisji; na protokole została ponadto umieszczona adnotacja sporządzona przez Urząd Miasta i Gminy, z której wynika, że protokół jest niezgodny z przepisami ustawy o ubezpieczeniach upraw rolnych i zwierząt gospodarskich oraz z raportem IUNG w Puławach.