Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

TEMATY:
TEMATY:

Wyrok WSA w Warszawie z dnia 27 kwietnia 2016 r., sygn. III SA/Wa 3479/15

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Jarosław Trelka (sprawozdawca), Sędziowie sędzia WSA Barbara Kołodziejczak-Osetek, sędzia WSA Waldemar Śledzik, Protokolant starszy sekretarz sądowy Katarzyna Kalinowska, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 27 kwietnia 2016 r. sprawy ze skargi Z. w W. na postanowienie Ministra Finansów z dnia [...] listopada 2015 r. nr [...] w przedmiocie odmowy wszczęcia postępowania w sprawie wniosku o udzielenie interpretacji indywidualnej 1) uchyla zaskarżone postanowienie oraz poprzedzające je postanowienie z dnia [...] września 2015 r. nr [...], 2) zasądza od Ministra Finansów na rzecz Z. w W. kwotę 340 zł (słownie: trzysta czterdzieści złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.

Uzasadnienie

Z. z siedzibą w W. (dalej zwane "Stowarzyszeniem") złożyło wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług.

We wniosku Stowarzyszenie wskazało, że reprezentuje interesy środowiska teatralnego, filmowego i radiowo-telewizyjnego wobec władz państwowych, miejskich i samorządowych. Stowarzyszenie ma zagwarantowane ustawowo uprawnienia do opiniowania i doradztwa we wszelkich sprawach związanych z działalnością instytucji kulturalnych na terenie kraju. Poprzez wprowadzany w życie system konwencji zapewnia swoim członkom respektowanie podstawowych praw zawodowych. Jako organizacja środowiskowa posiada licencję na ochronę praw autorskich artystów wykonawców.

Stowarzyszenie jest organizacją zbiorowego zarządzania prawami autorskimi lub prawami pokrewnymi. Jak stanowi art. 104 ust. 1 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. z 1994 r., Nr 24, poz. 83 ze zm.), organizacjami zbiorowego zarządzania prawami autorskimi lub prawami pokrewnymi, zwanymi dalej "organizacjami zbiorowego zarządzania" w rozumieniu tej ustawy, są stowarzyszenia zrzeszające twórców, artystów, wykonawców, producentów lub organizacje radiowe i telewizyjne, których statutowym zadaniem jest zbiorowe zarządzanie i ochrona powierzanych im praw autorskich lub praw pokrewnych oraz wykonywanie uprawnień wynikających z ustawy. Realizując powyższe zadania organizacje zbiorowego zarządzania są m. in. zobowiązane do pobierania wynagrodzeń z tytułu aktów eksploatacji praw autorskich (praw pokrewnych) przysługujących twórcom (artystom wykonawcom) od podmiotów, które podejmują tego rodzaju akty (zwanych użytkownikami praw). Celem i jednocześnie zadaniem organizacji zbiorowego zarządzania jest zarząd prawami autorskimi. Ustawodawca nie podał przy tym legalnej definicji "zbiorowego zarządu", jednakże w praktyce oznacza to upoważnienie dla tych organizacji, uzyskane od twórców lub też artystów i wykonawców, na podstawie stosownej umowy, do: udzielania licencji na utwory/artystyczne wykonania, kontrolowanie korzystania z utworu lub artystycznego wykonania przez inne podmioty, niż twórca lub wykonawca, pobieranie tantiem autorskich od korzystających z utworów lub artystycznych wykonań, przekazywanie tantiem twórcom/artystom, wykonawcom.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00