Wyrok WSA w Warszawie z dnia 30 marca 2016 r., sygn. VI SA/Wa 3041/15
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Aneta Lemiesz Sędziowie Sędzia WSA Pamela Kuraś-Dębecka Sędzia WSA Magdalena Maliszewska (spr.) Protokolant ref. staż. Julia Murawska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 30 marca 2016 r. sprawy ze skargi [...] S.A. z siedzibą w Warszawie na postanowienie Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej z dnia [...] września 2015 r. nr [...] w przedmiocie stwierdzenia niedopuszczalności odwołania oddala skargę w całości
Uzasadnienie
Sygn. akt:
VI SA/Wa 3041/15
UZASADNIENIE
Postanowieniem z dnia [...] września 2015 r. Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej (zwany dalej "Prezesem UKE") stwierdził niedopuszczalność odwołania (tu: wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy) wniesionego przez P. S.A. z siedzibą w W., zwaną dalej "P.", "skarżącą" lub "stroną", sprawy rozstrzygniętej przez Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej pismem z dnia [...] maja 2015 r., znak: [...], zwanego dalej "pismem z dnia [...] maja 2015 r. ".
Rozstrzygnięcie zapadło w następującym stanie prawnym i okolicznościach faktycznych.
Podstawą prawną rozstrzygnięcia był art. 134 w związku z art. 123 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j.: Dz. U. z 2013 r., poz. 267 z późn. zm.), zwanej dalej "k.p.a.
Zaskarżone postanowienie zostało wydane na skutek wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy rozstrzygniętej przez Prezesa UKE pismem z dnia [...] maja 2015 r.
Jak wynika z akt, dnia [...] grudnia 2014 r. Prezes UKE opublikował w Biuletynie Informacji Publicznej ("BIP") w ogólnopolskim dzienniku "[...]" ogłoszenie o postępowaniu konkursowym na operatora pocztowego wyznaczonego do świadczenia usług powszechnych na lata 2016 -2025.
Pismem z dnia [...] maja 2015 r. P. złożyła do Prezesa UKE wniosek o udzielenie dostępu do akt powyższego postępowania konkursowego.
Prezes UKE pismem z dnia [...] maja 2015 r. odmówił P. dostępu do akt postępowania konkursowego na operatora pocztowego wyznaczonego do świadczenia usług powszechnych na lata 2016-2025, informując, że ogłoszenie przez Prezesa UKE Konkursu, jak również rozpoczęcie prac przez Komisję konkursową, zwaną dalej "Komisją" nie jest tożsame z wszczęciem postępowania administracyjnego. Prezes UKE w treści ww. pisma przytoczył przepisy prawa odnoszące się do przeprowadzenia Konkursu - w szczególności zawarte w rozporządzeniu Ministra Administracji i Cyfryzacji z dnia 25 listopada 2013 r. w sprawach konkursu na operatora pocztowego wyznaczonego do świadczenia usług powszechnych (Dz.U. z 2013 r. poz. 1466 - dalej zwane: "Rozporządzeniem") oraz przywołał postanowienie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 18 lipca 2005 r., sygn. akt VI SA/Wa 1025/05, CBOSA, w którym sąd administracyjny stwierdził, że: "Postępowanie przetargowe nie staje się w związku z tym elementem postępowania administracyjnego prowadzonego w sprawie rezerwacji częstotliwości, ale stanowi czynność materialno techniczną - czy lepiej - zespół takich czynności, które poprzedzają owe właściwe postępowanie administracyjne i mają na celu wyłonienie podmiotu, który będzie stroną »właściwego« postępowania administracyjnego, w którym zostanie dokonana rezerwacja częstotliwości".