Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 10 marca 2016 r., sygn. IV SA/Gl 973/15
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym : Przewodniczący Sędzia NSA Szczepan Prax (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Beata Kozicka Sędzia WSA Renata Siudyka Protokolant specjalista Magdalena Nowacka-Brzeźniak po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 10 marca 2016 r. sprawy ze skargi Wojewody [...] na uchwałę Rady Gminy N. z dnia [...] nr [...] w przedmiocie powołania Gminnej Rady Seniorów stwierdza nieważność zaskarżonej uchwały.
Uzasadnienie
W dniu 28 kwietnia 2014 r. Rada Gminy N. podjęła uchwałę w sprawie powołania Gminnej Rady Seniorów i nadała jej przymiot aktu prawa miejscowego. Uchwała ta została zaskarżona przez Wojewodę Śląskiego, który domagał się stwierdzenia jej nieważności, jako niezgodnej z art. 5c ust. 5, w zw. z art. 5c ust. 4 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (j.t. Dz. U. z 2013 r., poz. 594, ze zm.).
Skarżący zarzucił, że w rozdziale 1 ust. 5 i 6 statutu, stanowiącego załącznik do uchwały, określono obszary działania Rady Seniorów oraz jej zadania, co wykracza poza delegację ustawową. Sprzeczny z prawem jest także ust. 4 tego rozdziału stanowiący, że Rada Seniorów może prowadzić działalność w zakresie konsultacji i doradztwa oraz może występować z własną inicjatywą z uwagi na powtórzenie i modyfikację art. 5c ust. 3 powołanej ustawy. Z kolei niezgodny z art. 5c ust. 4 ustawy jest zapis ust. 3 rozdziału 2 statutu przez określenie minimalnego wieku mieszkańców mogących być powołanymi w skład Rady Seniorów. Z tym przepisem ustawowym sprzeczny jest nadto ust. 4 rozdziału 2 statutu określający skład Rady Seniorów. Określenie, że do Rady wchodzi sześciu przedstawicieli organizacji pozarządowych, które działają na rzecz środowiska osób starszych, jest węższe niż zapis ustawowy zakładający udział przedstawicieli osób starszych oraz przedstawicieli podmiotów działających na rzecz osób starszych, w szczególności przedstawicieli organizacji pozarządowych oraz podmiotów prowadzących uniwersytety trzeciego wieku. Do tego typu podmiotów nie można z kolei zaliczyć przedstawicieli Rady Gminy i Wójta, którzy według statutu mają wchodzić w skład Rady Seniorów. Nawet gdyby ten fragment statutu zrozumieć, jako prawo wymienionych organów do desygnowania – spośród osób uprawnionych ustawowo – na członków Rady Seniorów, to i tak regulacje te – z uwagi na brak dookreślenia trybu wyboru takich członków – byłyby niekompletne, a tym samym niezgodne z prawem. W kontekście ustawy samorządowej (art. 19 ust. 2) przyznanie Przewodniczącemu Rady Gminy uprawnienia do wskazania przedstawicieli tej Rady do Rady Seniorów wykracza poza jego kompetencje. Natomiast w przypadku przedstawicieli Wójta wskazywanych przez niego uchwała nie określa, w jaki sposób i w jakim trybie będą oni wybierani. Tym samym regulacje dotyczące wyborów członków Rady Seniorów nie realizują prawidłowo delegacji ustawowej. Zdaniem skarżącego wytknięte uchybienia rzutują na ważność całej uchwały.