Wyrok WSA w Warszawie z dnia 2 lutego 2016 r., sygn. V SA/Wa 4671/15
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA - Beata Krajewska, Sędzia WSA - Mirosława Pindelska, Sędzia WSA - Sławomir Kozik (spr.), Protokolant specjalista - Anna Szaruch, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 2 lutego 2016 r. sprawy ze skargi Ł. N. na rozstrzygnięcie Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa z dnia [...]listopada 2013 r. nr [...] w przedmiocie odmowy przyznania pomocy finansowej ze środków z budżetu Unii Europejskiej oddala skargę.
Uzasadnienie
Przedmiotem skargi jest rozstrzygnięcie z [...] listopada 2013 r., nr [...],[...] Oddziału Regionalnego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, odmawiające przyznania pomocy Panu L. N. (dalej: "Strona", "Skarżący"), w ramach działania "[...]", z uwagi na zaistnienie okoliczności określonych w § 14 ust. 4 pkt. 1 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 17 października 2007 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach działania "[...]" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (Dz. U. Nr 193, poz. 1397, z późn. zm., dalej: "rozporządzenie w sprawie pomocy").
Powyższe rozstrzygnięcie zapadło po rozpoznaniu wniosku Strony o przyznanie pomocy, które wpłynęło do organu [...] kwietnia 2013 r. na podstawie art. 22 ust. 3 ustawy z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (Dz. U. poz. 173, dalej: "ustawa o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich"). W związku z brakami formalnymi wniosku, Strona została poinformowana, pismem z [...] października 2013 r., o konieczności dokonania uzupełnień złożonego wniosku. Powyższe pismo zostało odebrane przez Stronę [...] października 2013 r. Zgodnie z informacją zawartą w piśmie termin na dostarczenie wymaganych uzupełnień wynosił 21 dni kalendarzowych od dnia otrzymania pisma, tj. do 2 listopada 2013 r. (ze względu na dzień ustawowo wolny od pracy, tj. 1 listopada 2013 r.). Tymczasem [...] listopada 2013 r. ([...] listopada 2013 r. - data nadania) wpłynęła do organu prośba o przedłużenie terminu na uzupełnienie dokumentów. Ponieważ pismo zostało nadane po terminie na złożenie uzupełnień, a sobota nie jest uznana za dzień ustawowo wolny od pracy, organ uznał, że termin nie został zachowany. Organ wskazał jakich dokumentów Strona nie dostarczyła w terminie oraz jakich nie złożyła wyjaśnień. Organ powołał się na treść § 14 ust 4 pkt. 1 rozporządzenia w sprawie pomocy, zgodnie z którym: "Jeżeli wnioskodawca, pomimo wezwania do usunięcia braków, nie usunął w terminie żadnego z braków, Agencja nie przyznaje pomocy (...)". Obliczanie i oznaczanie terminów w toku postępowania o przyznanie pomocy następuje zgodnie z przepisami art. 110-116 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. - Kodeks Cywilny. Zgodnie natomiast z art. 115 K.c.: "Jeżeli koniec terminu do wykonania czynności przypada na dzień uznany ustawowo za wolny od pracy, termin upływa dnia następnego". Organ wymienił następnie, jakie dni uznane są za wolne od pracy, zgodnie z ustawą z dnia 18 stycznia 1951 r. o dniach wolnych od pracy (Dz. U. z 1951 r. Nr 4, poz. 28, z późn. zm.).