Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 25 lutego 2016 r., sygn. IV SA/Po 673/15
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Ewa Kręcichwost-Durchowska (spr.) Sędziowie WSA Donata Starosta WSA Anna Jarosz Protokolant st. sekr. sąd. Monika Zaporowska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 18 lutego 2016 r. sprawy ze skargi S. Sp. z o.o. z siedzibą w W. na postanowienie W. Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego z dnia [...] lipca 2015 r. nr [...] w przedmiocie odmowy wszczęcia postępowania, 1. uchyla zaskarżone postanowienie; 2. zasądza od W. Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego na rzecz S. Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie kwotę 374 (trzysta siedemdziesiąt cztery) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Postanowieniem z dnia [...] lipca 2015 r., nr [...] W. Państwowy Inspektor Sanitarny ( dalej jako "WPIS"), działając na podstawie działając na podstawie przepisów: art. 27 ust. 1 Ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej z dnia 14 marca 1985 r. (Dz. U. z 2011 r. nr 212, poz. 1263 ze zm.), art. 28, art. 61 § 1 oraz art. 138 § 1 pkt. 1 w związku z art. 144 Kodeksu postępowania administracyjnego (Dz. U. 20013 poz. 267 ze zm. dalej jako "Kpa"), Rozporządzenia (WE) nr 834/2007 z dnia 28 czerwca 2007 r. w sprawie produkcji ekologicznej i znakowania produktów ekologicznych i uchylające rozporządzenie (EWG) nr 2092/91 i art. 25 ust. 4 ustawy z dnia 25 czerwca 2009 r. o rolnictwie ekologicznym, po rozpoznaniu zażalenia firmy S.Sp. z o.o. w W. utrzymał w mocy postanowienie Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Ś.(dalej jako "PPIS") z dnia [...] kwietnia 2015 r., nr [...].
W uzasadnieniu postanowienia organ wskazał, iż PPIS wydał w dniu [...]kwietnia 2015 r. postanowienie o odmowie wszczęcia postępowania z uwagi na fakt, że zawarte we wniosku okoliczności nie mogą stanowić postawy do wszczęcia postępowania administracyjnego. PPIS określił, iż kwestie dotyczące oznakowania środka jako produktu rolnictwa ekologicznego, w tym potencjalnego wprowadzenia w błąd w tym zakresie, są regulowane wyłącznie rozporządzeniem (WE) nr 834/2007 z dnia 28 czerwca 2007 r. w sprawie produkcji ekologicznej i znakowania produktów ekologicznych. Ponadto okoliczności wskazane we wniosku były już przedmiotem zakończonego postępowania administracyjnego prowadzonego przez Inspekcję Jakości Handlowej Artykułów Rolno - Spożywczych jako że instytucja ta jest właściwym organem do spraw kontroli oznakowania produktów rolnictwa ekologicznego.