Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 4 lutego 2016 r., sygn. I SA/Ol 690/15
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodnicząca sędzia WSA Jolanta Strumiłło Sędziowie sędzia WSA Ryszard Maliszewski sędzia WSA Wojciech Czajkowski (sprawozdawca) Protokolant sekretarz sądowy Jolanta Piasecka po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 4 lutego 2016r. sprawy ze skargi M. P. na decyzję Dyrektora Oddziału Regionalnego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa z dnia "[...]", nr "[...]" w przedmiocie przyznania płatności rolnośrodowiskowej w pomniejszonej wysokości na rok 2013 i ustalenia kwoty nienależnie pobranych płatności rolnośrodowiskowych za rok 2012 oddala skargę
Uzasadnienie
Zaskarżoną decyzją z dnia "[...]" Dyrektor Oddziału Regionalnego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa utrzymał w mocy decyzję Kierownika Biura Powiatowego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa z dnia "[...]", którą przyznano M.P. płatność rolnośrodowiskową na 2013r. w pomniejszonej wysokości i ustalono kwotę nienależnie pobranej płatności rolnośrodowiskowej za rok 2012.
Podstawę wydania tej decyzji stanowiły ustalenia postępowania administracyjnego, z których wynika, że w 2013 r. M.P. ubiegała się o przyznanie płatności z tego tytułu w ramach pakietu 2. Rolnictwo ekologiczne:
- wariant 2.1 - Uprawy rolnicze (z certyfikatem zgodności) do powierzchni 4,21 ha;
- wariant 2.3 - Trwałe użytki zielone (z certyfikatem zgodności) do powierzchni 0,63 ha;
- wariant 2.9 - Uprawy sadownicze i jagodowe (z certyfikatem zgodności) do powierzchni 48,16 ha.
W związku z wnioskiem strony Kierownik Biura Powiatowego ARiMR przyznał płatność w ramach wariantu 2.9 do powierzchni 44,56 ha w wysokości 38.222,80 zł, a ponadto odmówił przyznania płatności w ramach wariantów 2.1 i 2.3, ustalając kwotę nienależnie pobranych płatności z tytułu pomocy finansowej w ramach programu rolnośrodowiskowego na łączną sumę 25.710,90 zł.
Utrzymując w mocy tę decyzję, Dyrektor Oddziału Regionalnego ARiMR wskazał, że organ I instancji prawidłowo wyliczył należną stronie płatność, uwzględniając wyniki kontroli na miejscu przeprowadzonej w gospodarstwie strony w dniach 30 lipca - 7 sierpnia 2013 r. oraz kontroli administracyjnej. Przedstawiając w formie tabeli wyniki tych kontroli w odniesieniu do poszczególnych działek rolnych oznaczonych we wniosku jako A - O, organ powołał treść art. 4 ust. 1 i art. 10 rozporządzenia Komisji (UE) nr 65/2011 z dnia 27 stycznia 2011 r. ustanawiającego szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005 w odniesieniu do wprowadzenia procedur kontroli oraz do zasady wzajemnej zgodności w zakresie środków wsparcia rozwoju obszarów wiejskich (Dz. Urz. UE L 25/8 z 28.01.2011). Wskazał, że przyznanie płatności rolnośrodowiskowej uzależnione jest od spełnienia warunków określonych w § 2 ust. 1 oraz § 4 ust. 1 i ust. 2 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 13 marca 2013 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach działania "Program rolnośrodowiskowy" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (Dz. U. z 2013, poz. 361), dalej jako: "rozporządzenie z 2013 r.". Jednak zgodnie z § 50 ust. 1 tego rozporządzenia, rolnik, który podjął zobowiązanie rolnośrodowiskowe na podstawie rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 26 lutego 2009 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach działania "Program rolnośrodowiskowy" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 - 2013 (Dz. U Nr 33, poz. 262 ze zm., dalej jako: "rozporządzenie z 2009 r."), w zakresie wariantu dziewiątego, dziesiątego, jedenastego lub dwunastego pakietu 2. Rolnictwo ekologiczne, może kontynuować realizację tego zobowiązania zgodnie z wymogami określonymi dla tych wariantów w przepisach rozporządzenia o którym mowa w § 58.