Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 21 stycznia 2016 r., sygn. III SA/Po 743/15
1.Żądanie wszczęcia postępowania administracyjnego pochodzące od prokuratora wiąże organ administracji publicznej w ten sposób, że ocena wystąpienia „stanu niezgodnego z prawem” następuję dopiero w merytorycznej decyzji kończącej postępowanie administracyjne. Jeśli, po przeprowadzeniu postępowania wyjaśniającego, organ administracji publicznej stwierdza, że stan niezgodności z prawem nie występuje, to odmawia dokonania oczekiwanej przez prokuratora konkretyzacji sytuacji prawnej jednostki.
2.W konsekwencji „stan niezgodności z prawem”, o którym mowa w art. 182 Kpa, nie może być kwalifikowany, jako inna uzasadniona przyczyna w rozumieniu art. 61a Kpa, z powodu której postępowanie nie może być wszczęte.
3.Pozycja ustrojowa Prokuratury, jako organu ochrony prawnej, którego zadaniem jest strzeżenie praworządności wyklucza, aby organ administracji publicznej w ramach dopuszczalności prowadzenia postępowania administracyjnego oceniał dopuszczalność legitymacji prokuratora do żądania wszczęcia postępowania administracyjnego.
4.Realizacja przesłanki „w celu usunięcia stanu niegodnego z prawem” jako warunek wystąpienia z żądaniem wszczęcia postępowania administracyjnego podlega wyłącznie samodzielnie kontroli prokuratora, jako ograniczenie jego ustrojowych kompetencji do strzeżenia praworządności. W tym zakresie żądanie prokuratora jest wiążące dla organ administracji publicznej. Do kompetencji organu administracji publicznej nie należy kontrola Prokuratury w zakresie realizacji jej zadań ustrojowych, lecz załatwianie spraw administracyjnych.