Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 25 stycznia 2016 r., sygn. III SA/Gl 2508/15
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Anna Apollo (spr.), Sędziowie Sędzia WSA Krzysztof Kandut, Sędzia WSA Małgorzata Herman, Protokolant Katarzyna Lisiecka-Mitula, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 25 stycznia 2016 r. przy udziale - sprawy ze skargi Gminy P. na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody [...] z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych oddala skargę.
Uzasadnienie
Rada Miejska w P. , podjętą na wniosek Burmistrza Miasta P. , uchwałą nr [...] z dnia [...] . wydaną na podstawie art. 18 ust.2 pkt 12 i art. 74 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 549 ze zm., dalej: u.s.g.), wyraziła zgodę na zawarcie porozumienia międzygminnego w sprawie powierzenia Gminie B. zadania związanego z przeciwdziałaniem alkoholizmowi na rzecz osób w stanie nietrzeźwości, doprowadzonych z terenu Gminy P. , realizowanego w ramach Izby Wytrzeźwień funkcjonującej w strukturze Centrum Interwencji Kryzysowej i Przeciwdziałania Uzależnieniom w B. - § 1 uchwały.
Ponadto uchwaliła, że szczegółowe zasady współdziałania oraz terminy przekazywania środków finansowych koniecznych do realizacji zadania określi porozumienie zawarte przez burmistrza Miasta P. i prezydenta Miasta B. -§ 2 uchwały. Przedmiotowa uchwała wchodziła w życie z dniem podjęcia.
Zawiadomieniem z dnia [...] r., wydanym na podstawie art. 61 § 4 k.p.a. w zw. z art. 91 ust.1 u.s.g., Wojewoda [...] wszczął postępowanie nadzorcze w sprawie stwierdzenia nieważności powyższej uchwały. Uznał bowiem, że uchwała ta jest niezgodna z art. 39 u.s.g., gdyż liczba mieszkańców gminy P. nie przekracza progu 50.000, a tym samym zadanie związane z prowadzeniem izb wytrzeźwień nie należy do jej właściwości, a zatem gmina nie może współdziałać w zakresie tego zadania z Gminą B. i przekazywać na ten cel środków finansowych.
Przewodnicząca Rady Miejskiej w P. pismem z dnia [...] r. przesłała organowi nadzoru wyjaśnienia, w których wskazała, że porozumienie międzygminne dotyczy zadania własnego gminy związanego z zapewnieniem porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli. Wskazała także, że jedną z form zapewnienia porządku i bezpieczeństwa jest doprowadzenie osoby w stanie nietrzeźwości do izby wytrzeźwień (art. 7 ust.1 pkt 14 u.s.g. w związku z art. 40 ust.1 ustawy z dnia 28 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 1356 z późn. zm., dalej: "ustawa o wychowaniu w trzeźwości").