Orzeczenie
Wyrok WSA w Warszawie z dnia 22 grudnia 2015 r., sygn. VI SA/Wa 2062/15
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Zbigniew Rudnicki Sędziowie Sędzia WSA Aneta Lemiesz (spr.) Sędzia WSA Danuta Szydłowska Protokolant st. sekr. sąd. Karolina Pilecka po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 22 grudnia 2015 r. sprawy ze skargi P. Sp. z o.o. z siedzibą w [...] na decyzję Głównego Inspektora Farmaceutycznego z dnia [...] czerwca 2015 r. nr [...] w przedmiocie reklamy apteki oddala skargę w całości
Uzasadnienie
Główny Inspektor Farmaceutyczny (w skrócie: "GIF") decyzją z [...] czerwca 2015 r., nr [...], wydana na podstawie art. 112 ust. 1 pkt 1 i ust. 3 oraz art. 115 pkt 4, art. 94a ust. 1, art. 129b ust. 1 i 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. - Prawo farmaceutyczne (Dz.U. z 2008 r., nr 45, poz. 271, z późn. zm.), oraz art. 138 § 1 pkt 1 k.p.a., po rozpatrzeniu odwołania P. sp. z o.o. z siedzibą w B. (dalej: "skarżąca" lub "Spółka") utrzymał w mocy decyzję [...] Wojewódzkiego Inspektora Farmaceutycznego (w skrócie: "WIF") z [...] grudnia 2014 r., znak: [...], w przedmiocie naruszenia zakazu reklamy aptek, nakazania zaprzestania jej prowadzenia, nadania decyzji w tej części rygoru natychmiastowej wykonalności oraz nałożenia kary pieniężnej w wysokości 20.000 zł.
Do wydania powyższej decyzji doszło na podstawie następujących ustaleń.
W dniu [...] kwietnia 2014 r. Prezes Okręgowej Rady Aptekarskiej w B. złożył wniosek o wszczęcie postępowania i zbadanie w jego ramach zgodności z prawem podmiotu działającego pod firmą D. S.A. zrzeszającego [...]. W związku z powyższym [...] maja 2014 r. WIF wszczął z urzędu postępowanie administracyjne mające na celu ustalenie, czy doszło do naruszenia zakazu reklamy apteki ogólnodostępnej i jej działalności.
W toku postępowania administracyjnego Spółka wskazała, że wydawane gazetki "Czas na wzmocnienie" oraz "Dla pacjentów po 60 roku życia informator o cenach leków bez recepty i suplementów diety" dotyczą produktów sprzedawanych w jej aptece i stanowią informację o cenach dostępnego asortymentu. Ponadto stwierdziła, że gazetki są kolportowane wyłącznie wewnątrz lokalu apteki, więc nie stanowią jej reklamy, której wyznacznikiem jest publiczny charakter. Spółka wyjaśniła także, że zlecenie druku gazetek pochodzi od podmiotów produktów leczniczych i producentów suplementów diety tam wymienionych i jest udzielane D. S.A., która zajmuje się produkcją oraz kolportowaniem gazetek, które łączą funkcję reklamy produktów leczniczych z ofertą cenową apteki na podstawie umowy franczyzowej łączącej Spółkę z D. S.A. Spółka podniosła, że celem gazetki jest reklama zamieszczonych w niej produktów oraz przedstawienie oferty cenowej apteki w odniesieniu do tych produktów. Ceny wskazane w gazetkach są cenami maksymalnymi sugerowanymi przez podmioty odpowiedzialne oraz D. S.A., jednakże apteka może samodzielnie kształtować politykę cenową w tym zakresie.