Wyrok WSA w Szczecinie z dnia 3 grudnia 2015 r., sygn. II SA/Sz 615/15
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Renata Bukowiecka-Kleczaj (spr.), Sędziowie Sędzia WSA Barbara Gebel, Sędzia WSA Katarzyna Sokołowska, Protokolant starszy sekretarz sądowy Teresa Zauerman, po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 3 grudnia 2015 r. sprawy ze skargi M. M. na decyzję Wojewódzkiego Lekarza Weterynarii w S. z dnia [...] nr [...] w przedmiocie nałożenia kary pieniężnej I. uchyla zaskarżoną decyzję, II. zasądza od Wojewódzkiego Lekarza Weterynarii w S. na rzecz skarżącego M. M. kwotę [...] ([...]) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania.
Uzasadnienie
Wojewódzki Lekarz Weterynarii decyzją z dnia [...] utrzymał w mocy decyzję Powiatowego Lekarza Weterynarii z dnia [...], nakładającą na M.M. karę pieniężną za wykonanie - bez wymaganych uprawnień - transportu karmy dla zwierząt futerkowych wyprodukowanej z ubocznych produktów pochodzenia zwierzęcego.
Powyższe rozstrzygnięcie wydane zostało w następującym stanie faktycznym i prawnym:
Powiatowy Lekarz Weterynarii decyzją z dnia [...], nałożył na M.M. prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą M.M., karę pieniężną w wysokości [...] zł za wykonanie - bez wymaganych uprawnień - transportu karmy dla zwierząt futerkowych o wadze [...] kg, wyprodukowanej z ubocznych produktów pochodzenia zwierzęcego.
W uzasadnieniu decyzji organ wyjaśnił, że dokumenty nadesłane w dniu 31 października 2014 r. przez Powiatowego Lekarza Weterynarii potwierdzają wykonanie przewozu karmy dla norek z zakładu N. M. do podmiotu Spółki A. przez M.M. środkiem transportu o numerze rejestracyjnym [...]. Jednocześnie wymieniony nie figuruje w prowadzonym przez powiatowego lekarza weterynarii rejestrze przedsiębiorców zarejestrowanych na podstawie art. 23 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1069/2009 z dnia 21 października 2009 r. określającego przepisy sanitarne dotyczące produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego, nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi i uchylającego rozporządzenie 1774/2002 (o produktach ubocznych pochodzenia zwierzęcego). Z uwagi na powyższe organ uznał, że M.M. nie posiadał uprawnienia do wykonywania transportu ubocznych produktów pochodzenia zwierzęcego i produktów pochodnych wobec czego naruszył obowiązujące przepisy, w tym art. 23 ust. 1 cytowanego rozporządzenia z dnia 21 października 2009 r. i tym samym podlega karze określonej w art. 85 a ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt. Zgodnie bowiem z tym przepisem, karze pieniężnej podlega ten, kto prowadzi działalność nadzorowaną w zakresie produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego bez dokonania rejestracji albo uzyskania zatwierdzenia.