Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Postanowienie WSA w Olsztynie z dnia 16 grudnia 2015 r., sygn. I SA/Ol 721/15

Zawieszenie/podjęcie postępowania

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Wojciech Czajkowski po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w dniu 16 grudnia 2015r. sprawy ze skargi Gminy na interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej- działającego z upoważnienia Ministra Finansów z dnia "[...]", Nr "[...]", w przedmiocie podatku od towarów i usług postanawia: zawiesić postępowanie sądowe w sprawie. WSA/post.1 - sentencja postanowienia

Uzasadnienie

Gmina wystąpiła z wnioskiem o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług.

Przedstawiając we wniosku zdarzenie przyszłe, Gmina podniosła m.in., że jest odpowiedzialna za realizację projektów inwestycyjnych, których przedmiotem jest budowa infrastruktury kanalizacyjnej i wodociągowej położonej na obszarze Gminy. Poszczególne części tej infrastruktury są traktowane jako środki trwałe. W odniesieniu do infrastruktury oddanej do użytkowania przed 15 grudnia 2014 r., pozostawiła te składniki majątkowe na stanie własnych środków trwałych i udostępniła następnie nieodpłatnie Przedsiębiorstwu A w której ma 100% udziałów. Czynność ta nie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i Gmina nie odliczyła dotychczas podatku naliczonego w związku z wydatkami poniesionymi na inwestycje. W dniu 15 grudnia 2014 r. Gmina zawarła ze Spółką umowę przesyłu i od tej daty Gmina świadczy na rzecz Spółki usługi przesyłu wody i ścieków. Dodatkowo obecnie Gmina realizuje inwestycje w infrastrukturę, które od momentu ich oddania do użytkowania będą wykorzystywane do świadczenia odpłatnych usług przesyłu wody. W przyszłości przewiduje też wniesienie infrastruktury (zarówno już oddanej do użytkowania, jak i tej, która zostanie oddana w przyszłości) w formie aportu rzeczowego do Spółki. W ocenie wnioskodawczyni, wniesienie aportu nie będzie stanowić czynności wyłączonej z opodatkowania na podstawie art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177 poz. 1054 ze zm.) ani w przypadku infrastruktury, która zostanie wniesiona w ciągu dwóch lat od momentu objęcia jej umową przesyłu, bądź też wniesionej w momencie oddania jej do użytkowania, nie będzie podlegać zwolnieniu od podatku z opcją opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 tej ustawy. W przypadku zaś infrastruktury, która zostanie wniesiona po upływie dwóch lat od objęcia jej umową przesyłu, aport będzie podlegał zwolnieniu od podatku z opcją opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 tej ustawy. W sytuacji gdy Gmina i Spółka złożą oświadczenie w trybie art. 43 ust. 1 pkt 10 tej ustawy, przedmiotowa transakcja będzie podlegać opodatkowaniu. W ocenie Gminy, w sytuacji gdy wniesienie aportem części infrastruktury będzie podlegało opodatkowaniu, będzie jej przysługiwało prawo do dokonania jednorazowej korekty podatku naliczonego poniesionego w związku budową infrastruktury, która będzie obejmować cały pozostały okres korekty i zostanie dokonana w deklaracji dotyczącej okresu rozliczeniowego, w którym nastąpi aport.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00