Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 3 grudnia 2015 r., sygn. II SA/Ol 977/15

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Alicja Jaszczak-Sikora Sędziowie sędzia WSA Ewa Osipuk (spr.) sędzia WSA Tadeusz Lipiński Protokolant referent Marta Kudła po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 3 grudnia 2015 r. sprawy ze skargi Spółki A na decyzję Dyrektora Izby Celnej z dnia "[...]", nr "[...]" w przedmiocie kary z tytułu urządzania gier na automacie poza kasynem gry 1) uchyla zaskarżoną decyzję oraz utrzymaną nią w mocy decyzję organu I instancji; 2) zasądza od Dyrektora Izby Celnej na rzecz skarżącej Spółki kwotę 1237 zł (słownie: tysiąc dwieście trzydzieści siedem złotych), tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.

Uzasadnienie

Decyzją z dnia 12 maja 2015 r., Naczelnik Urzędu Celnego w "[...]", na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 i ust. 2 pkt 2, art. 90, art. 91 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (Dz.U. nr 201, poz. 1540 z późn. zm.), powoływanej dalej jako: u.g.h., wymierzył "[...]"karę pieniężną w wysokości 24.000 zł z tytułu urządzania gry na automatach: o "[...]"poza kasynem gry, tj. w "[...]".

W uzasadnieniu podniesiono, że obecność wskazanych wyżej automatów w lokalu stwierdzona została w dniu 5 sierpnia 2014 r. podczas wykonywania obowiązków służbowych przez funkcjonariuszy celnych.

Automaty w trakcie kontroli były włączone do sieci zasilania i udostępnione do gry. Przeprowadzono eksperymenty procesowe, polegające na doświadczalnym odtworzeniu przebiegu dostępnych gier. Wykazano, że gry urządzane na tych automatach mają charakter komercyjny (udział w grze jest odpłatny) i rozgrywają się

z ograniczoną ingerencją ze strony grającego, a sam grający pozbawiony jest możliwości wywierania jakiegokolwiek realnego wpływu na ich przebieg i wynik. Stwierdzono, że przedmiotowe automaty mają cechy określone w definicji automatu do gier zamieszczonej w art. 2 ust. 3 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (Dz. U. Nr 201, poz. 1540 z późn. zm.), zwanej dalej: "u.g.h". Ustalono ponadto, że urządzającym gry była Spółka, która jest w przedmiotowej sprawie podmiotem urządzającym gry poza kasynem gry w rozumieniu art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy. Kontrolującym nie przedstawiono też koncesji na prowadzenie kasyna gry, ani zezwolenia na urządzanie gier na automatach o niskich wygranych, o którym mowa w art. 129 u.g.h. W ramach prowadzonego w sprawie dochodzenia karnego-skarbowego organ pierwszej instancji powołał biegłego sądowego Sądu Okręgowego w "[...]", specjalizującego się w dziedzinie mechaniki technicznej, teorii maszyn i mechanizmów, ogólnej budowy i eksploatacji maszyn oraz techniki komputerowej. Ze sporządzonej przez biegłego w dniu 5 października 2014 r. opinii wynika, że oferowane na automacie gry są grami o charakterze losowym, z możliwością bezpośredniej wypłaty przez automat wygranej pieniężnej. O wyniku decyduje algorytm gry, a grający jedynie uruchamia grę i nie ma żadnego wpływu końcowy wynik gry. Naczelnik Urzędu Celnego stwierdził, że automaty do gry będące przedmiotem niniejszego postępowania, oferują gry o charakterze losowym - wynik

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00