Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Lublinie z dnia 4 grudnia 2015 r., sygn. I SA/Lu 573/15

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Wiesława Achrymowicz (sprawozdawca) Sędziowie WSA Krystyna Czajecka-Szpringer, WSA Andrzej Niezgoda Protokolant Starszy asystent sędziego Anna Strzelec po rozpoznaniu w Wydziale I na rozprawie w dniu 4 grudnia 2015 r. sprawy ze skargi Z. B. na interpretację indywidualną Ministra Finansów z dnia [...] lutego 2015 r. nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług I. uchyla zaskarżoną interpretację indywidualną; II. zasądza od Ministra Finansów na rzecz Z. B. kwotę [...]zł (czterysta czterdzieści złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania.

Uzasadnienie

W zaskarżonej interpretacji indywidualnej Minister Finansów, reprezentowany przez Dyrektora Izby Skarbowej w Ł. (organ), ocenił, że nie jest prawidłowe stanowisko Z. B. (zakład) dotyczące podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT usług utrzymania czystości, porządku oraz zieleni na terenie Miasta i Gminy, wykonywanych na rzecz Gminy B. (gmina).

W uzasadnieniu zaskarżonej interpretacji indywidualnej organ wyjaśnił, że przedstawiono mu stan faktyczny, w którym zakład jest jednostką organizacyjną gminy, funkcjonującą w formie samorządowego zakładu budżetowego i działa na podstawie ustawy o samorządzie gminnym (Dz.U.2015.1515 - u.s.g.). Zakład budżetowy obsługuje gminę. W ramach swojej działalności zakład realizuje zadania nałożone przepisami prawa, do wykonywania których został powołany. Zakład budżetowy wykonuje tylko zadania o charakterze użyteczności publicznej. Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 2, 3, 11, 12, 13 u.s.g. do gminy należy m.in. utrzymanie czystości, porządku oraz zieleni na terenie miasta. Wyżej wymienione zadania własne gmina zleca zakładowi, jako swojej jednostce organizacyjnej. Dotację na te cele zakład planuje w rocznym planie finansowym w kwocie netto. Gmina wpłaca do jednostki zaplanowane środki. Na równowartość wpłaty od gminy zakład wystawia fakturę wewnętrzną VAT i opodatkowuje podatkiem należnym VAT, wykazując go w deklaracji VAT 7. Zakład jest odrębnym od gminy czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Zakład nie wykonuje powierzonych mu zadań w ramach działalności gospodarczej prowadzonej we własnym imieniu i na własny rachunek. Zakład jest jednostką organizacyjną gminy - samorządowym zakładem budżetowym. Podstawowym celem działalności zakładu jest bieżące i nieprzerwane zaspokajanie zbiorowych potrzeb ludności w drodze świadczenia usług powszechnie dostępnych. Zakład budżetowy obsługuje gminę. W ramach swojej działalności realizuje zadania własne gminy i w tym celu został powołany. Zakład wykonuje tylko zadania o charakterze użyteczności publicznej. Otrzymana dotacja stanowi wynagrodzenie za świadczenie usług, zadań zleconych przez gminę, które są wykonywane na jej rzecz. Dotacja jest jedynym wynagrodzeniem za wykonanie zadań opisanych we wniosku i nie ma wpływu na cenę wykonanych usług. Jest ona przekazywana zakładowi wyłącznie na pokrycie kosztów realizacji zadań w zakresie utrzymania czystości, porządku oraz zieleni na terenie gminy.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00