Wyrok WSA w Kielcach z dnia 22 grudnia 2015 r., sygn. I SA/Ke 656/15
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Ewa Rojek, Sędziowie Sędzia WSA Danuta Kuchta (spr.), Sędzia WSA Mirosław Surma, Protokolant Starszy sekretarz sądowy Anna Szyszka, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 22 grudnia 2015 r. sprawy ze skargi Gminy K. na interpretację indywidualną Ministra Finansów z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług 1. uchyla zaskarżoną interpretację indywidualną; 2. zasądza od Ministra Finansów na rzecz Gminy K. kwotę 440 (czterysta czterdzieści) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania.
Uzasadnienie
W indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego z dnia
[...] nr [...], wydanej na podstawie
art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa
(Dz.U. z 2012 r, poz.749), dalej jako: ,,Ordynacja podatkowa", Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdził, że stanowisko Gminy K. przedstawione we wniosku z dnia 4 lipca 2014 r., uzupełnione pismem z dnia 15 października 2014 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług:
- w zakresie braku podstaw do zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz.1054, z póz zm.) dalej zwaną ,,ustawą o VAT" czynności wniesienia aportem infrastruktury jest prawidłowe;
- w zakresie braku podstaw do zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT czynności wniesienia aportem, infrastruktury, stawki podatku VAT dla czynności wniesienia aportem infrastruktury, oraz prawa do dokonania jednorazowej korekty podatku naliczonego w związku z dokonaniem aportu infrastruktury jest nieprawidłowe.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Gmina K., (gmina, skarżąca), jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT od 1 grudnia 2013 r. Gmina, jako jednostka samorządu terytorialnego jest odpowiedzialna za realizację projektów inwestycyjnych, których przedmiotem jest m.in. budowa infrastruktury kanalizacyjnej (infrastruktury) na obszarach położonych na terenie gminy. Wnioskodawca przedstawił w tabelaryczny sposób (punkty od 1-18) rodzaje projektów zrealizowanych w latach 2006-2013 (dalej tabela). Projekty te realizowane był częściowo ze środków własnych gminy, a częściowo z uzyskanego dofinansowania ze źródeł zewnętrznych. Gmina klasyfikuje poszczególne elementy składające się na infrastrukturę, jako środki trwałe podlegające amortyzacji dla potrzeb rachunkowości prowadzonej przez gminę zgodnie z wymogami ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych oraz ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości. Gmina nie dokonuje amortyzacji w oparciu o przepisy ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, gdyż jako jednostka samorządu terytorialnego jest zwolniona z podatku dochodowego od osób prawnych.