Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 3 grudnia 2015 r., sygn. I SA/Gl 364/15

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Eugeniusz Christ, Sędziowie WSA Paweł Kornacki (spr.), Bożena Pindel, Protokolant Ewelina Cyroń, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 3 grudnia 2015 r. sprawy ze skargi A S.A. w W. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w B. z dnia [...] nr [...] w przedmiocie odmowy stwierdzenia nadpłaty w podatku od nieruchomości za 2013 r. oddala skargę.

Uzasadnienie

1. Zaskarżoną decyzją z dnia [...] nr [...] Samorządowe Kolegium Odwoławcze w B. (dalej: Kolegium), działając na podstawie art. 233 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm. - dalej: o.p.) utrzymało w mocy decyzję Burmistrza Miasta U. (dalej: Burmistrz) z dnia [...] nr [...] odmawiającą A S.A. w W. (dalej: spółka) stwierdzenia nadpłaty w podatku od nieruchomości za 2013 r.

Uzasadnienie swego rozstrzygnięcia Kolegium rozpoczęło od podania, że w dniu 24 października 2013 r. spółka złożyła korektę deklaracji na podatek od nieruchomości za 2013 r. i wystąpiła o stwierdzenie nadpłaty w tym podatku w wysokości [...]zł. W uzasadnieniu zakwestionowała zasadność uiszczenia podatku od budowli drogi o numerze inwentarzowym [...], która - jak podkreśliła - jest ulicą położoną w ciągu dróg publicznych, a zatem ma status drogi publicznej na mocy art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (t.j. Dz.U. z 2013 r., poz. 260 ze zm. - dalej: u.d.p.). Przy tym zaakcentowała, że droga ta jest powszechnie dostępna, korzysta z niej nieograniczona liczba osób i nie może być przez spółkę wykorzystywana w inny sposób. Nadto brak elementów corpus i animus wymaganych do uznania, aby spółka tę drogę posiadała. Spółka nie sprawuje faktycznego władztwa nad tą nieruchomością i nie przejawia woli jej posiadania, na co wskazuje brak utrzymywania drogi i jej powszechna dostępność. Droga objęta korektą jest zatem drogą publiczną i podlega ustawowemu zwolnieniu od podatku od nieruchomości na podstawie art. 2 ust. 3 pkt 4 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (t.j. Dz.U. z 2014 r., poz. 849 ze zm. - dalej: u.p.o.l.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00