Wyrok WSA w Warszawie z dnia 10 listopada 2015 r., sygn. VI SA/Wa 1294/15
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Izabela Głowacka - Klimas Sędziowie Sędzia WSA Andrzej Czarnecki (spr.) Sędzia WSA Danuta Szydłowska Protokolant st. sekr. sąd. Karolina Pilecka po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 10 listopada 2015 r. sprawy ze skargi B. Sp. z o.o. z siedzibą w [...] na decyzję Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji z dnia [...] lutego 2015 r. nr [...] w przedmiocie interpretacji przepisów prawa oddala skargę w całości
Uzasadnienie
Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji dalej również KRRiT, na podstawie art. 10 ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2013 r., poz. 672 ze zm.) - dalej również u.s.d.g. - w zw. z art. 104, 107, 138 § 1 pkt 1, 105 § 1 kpa, po rozpoznaniu wniosku B. sp. z o.o. z siedzibą w P. (także jako spóła), z dnia [...] listopada 2014 r., o ponowne rozpatrzenie sprawy, decyzją z dnia [...] lutego 2015 r. nr [...] utrzymała w mocy decyzję z dnia [...] października 2014 r. nr [...].
Decyzję wydano w następujących ustaleniach;
Wnioskiem z dnia [...] września 2014 r. B. sp. z o.o. z siedzibą w P. zwróciła się do KRRiT, jako do organu właściwego, o wydanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania przepisów ustawy z dnia 21 kwietnia 2005 r. o opłatach abonamentowych (t. j. Dz. U. z 2014 r., poz. 1204 ze zm.) dalej również u.o.a., w szczególności art. 5 ust. 2 pkt 3 tej ustawy. Zdaniem spółki KRRiT pozostaje organem właściwym w sprawie, bowiem nie może nim być publiczny operator pocztowy, jako że do jego kompetencji należy jedynie pobieranie opłat abonamentowych. Natomiast kwestia opłaty abonamentowej, jako daniny publicznej, uprawnia przedsiębiorcę do ubiegania się o wydanie pisemnej interpretacji obowiązujących przepisów w trybie art. 10 ust. 1 u.s.d.g. Spółka zaznaczyła, że jest przedsiębiorcą prowadzącym działalność gospodarczą, której przedmiotem pozostają m.in. wynajem i dzierżawa samochodów osobowych i furgonetek (wg PKD 77.11.Z), wynajem i dzierżawa pozostałych pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli (wg PKD 77.12.Z), wynajem i dzierżawa pozostałych maszyn, urządzeń oraz dóbr materialnych, niesklasyfikowanych (wg PKD 77.39.Z). Podklasa ta obejmuje wynajem profesjonalnego sprzętu radiowego. Zdaniem Spółki, na tej podstawie można stwierdzić, że prowadzi ona działalność gospodarczą zarówno w zakresie wynajmu pojazdów samochodowych, jak i wynajmu odbiorników radiofonicznych, ponieważ pojazdy zastępcze, przeznaczone do wynajmu, są wyposażone w odbiorniki radiofoniczne. Spółka zawiera z klientami umowy najmu pojazdów, jednak zawierane umowy nie wskazują bezpośrednio, że pojazd jest wynajmowany razem z odbiornikiem radiofonicznym. Jedynie protokół przekazania pojazdu najemcy wskazuje, że częścią wyposażenia pojazdu pozostaje m.in. odbiornik radiofoniczny. Spółka udostępniając więc najemcom pojazdy zastępcze, przekazuje im również m.in. radioodbiorniki, jako że są one integralnie połączone z pojazdem. W okresie, w którym pojazd zastępczy nie jest objęty najmem, pozostaje on na parkingu, a odbiornik radiofoniczny znajdujący się w nim nie jest wówczas używany przez Spółkę. Wobec tego - w ocenie Spółki - zasadnym jest pytanie, czy w świetle art. 5 ust. 2 pkt 3 u.o.a., w przedmiotowym zdarzeniu przyszłym obowiązkowi rejestracji nie będą podlegały odbiorniki radiofoniczne będące wyposażeniem pojazdów zastępczych? Zdaniem Spółki, odbiorniki radiofoniczne, które będą stanowiły wyposażenie pojazdów zastępczych, nie będą w takiej sytuacji podlegały rejestracji na podstawie powyższego przepisu, ponieważ przeznaczone będą (wraz z pojazdami zastępczymi) wyłącznie do przekazania osobom trzecim do używania na podstawie umów, które z kolei należą do przedmiotu działalności Spółki.