Wyrok WSA w Łodzi z dnia 17 listopada 2015 r., sygn. II SA/Łd 427/15
Dnia 17 listopada 2015 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi - Wydział II w składzie następującym: Przewodnicząca Sędzia WSA Barbara Rymaszewska (spr.), Sędziowie Sędzia WSA Czesława Nowak-Kolczyńska, Sędzia WSA Sławomir Wojciechowski, , Protokolant Pomocnik sekretarza Aneta Panek, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 4 listopada 2015 roku sprawy ze skargi J. Z. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Ł. z dnia [...] nr [...] w przedmiocie odmowy przyznania świadczeń rodzinnych i uznania ich za świadczenia nienależnie pobrane uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję Marszałka Województwa [...] z dnia [...], nr [...]. LS
Uzasadnienie
Decyzją z dnia [...], nr [...], Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Ł., na podstawie art. 138 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2013r., poz. 267 ze zm.) - w skrócie: "K.p.a." - oraz art. 1, art. 2, art. 3, art. 4, art. 5, art. 8, art. 21, art. 23a, art. 30 ustawy z dnia z dnia 28 listopada 2003r. o świadczeniach rodzinnych (t.j. Dz.U. z 2015r., poz. 114) - powoływanej także jako: "u.ś.r." - utrzymało w mocy decyzję Marszałka Województwa [...] z dnia [...], nr [...], którą odmówiono przyznania J. Z. świadczeń prawa do dodatku do zasiłku rodzinnego z tytułu kształcenia i rehabilitacji syna M. Z. w okres 1 kwietnia 31 października 2014 roku i orzeczono o uznaniu powyższych świadczeń za nienależnie pobrane.
W uzasadnieniu decyzji Kolegium wyjaśniło, że decyzją z [...] Wójt Gminy D. przyznał J. Z. na jego wniosek wskazane w decyzji świadczenie. Następnie Wójt ustalił, że matka dzieci I. Z. od sierpnia 2013 roku przebywa i pracuje w H. i przekazał sprawę do rozpatrzenia Regionalnemu Centrum Pomocy Społecznej w Ł., które w imieniu Marszałka Województwa [...], rozstrzyga ww. sprawy.
Następnie organ przytoczył przepisy art. 21 ust. 1, art. 23a ust. 2 i ust. 5 u.ś.r. oraz wskazało, że od dnia 1 maja 2004r. tj. od chwili przystąpienia do Unii Europejskiej - art. 2 ust. 2 Traktatu Akcesyjnego (Dz.U. Nr 90, poz. 864 ze zm.) z mocy art. 3 ust. 1 ww. Traktatu, Rzeczpospolita Polska jako państwo członkowskie, jest związana przepisami prawa unijnego w całym dotychczasowym dorobku i jest obowiązana stosować te przepisy. System świadczeń rodzinnych nie jest jedynie przedmiotem wewnętrznych regulacji Polski jako państwa członkowskiego Unii Europejskiej, ale również przepisów unijnych, które to przepisy, zgodnie z dorobkiem orzeczniczym Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości mają prymat nad przepisami prawa lokalnego. Dalej organ przytoczył treść art. 67 art. 68 ust. 1 lit. a) i lit. b) ppkt i)-ii) i ust. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 883/2004 z dnia 29 kwietnia 2004r. w sprawie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego (Dz.Urz. UE L 166, 30.04.2004r.), a także art. 60 ust. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 987/2009 z dnia 16 września 2009r. dotyczącego wykonywania rozporządzenia (WE) nr 883/2004 w sprawie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego (Dz.Urz. UE L 284, 30.10.2009r.).