Wyrok WSA w Warszawie z dnia 15 października 2015 r., sygn. VII SA/Wa 1416/15
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Joanna Gierak-Podsiadły (spr.), , Sędzia WSA Bogusław Cieśla, Sędzia WSA Krystyna Tomaszewska, Protokolant spec. Katarzyna Ławnik, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 15 października 2015 r. sprawy ze skargi A. K. na decyzję Rzecznika Praw Pacjenta z dnia [...] kwietnia 2015 r., nr [...] w przedmiocie uznania praktyk jako naruszające zbiorowe prawa pacjentów oddala skargę
Uzasadnienie
Przedmiotem skargi A. K.jest decyzja Rzecznika Praw Pacjenta z dnia [...] kwietnia 2015 r. znak: [...], wydana na podstawie art. 59 ust. 1 pkt 1, art. 64 ust. 3 i 4, art. 65 ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta (Dz. U. z 2012 r., poz. 159 ze zm.) oraz art. 104 § 1 i 2 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2013 r., poz. 267 ze zm.), uznająca praktyki - stosowane w dniu 2 stycznia 2015 r. przez A. K., prowadzącą działalność gospodarczą pod nazwą: Praktyka Lekarza Rodzinnego A. K., polegające na ograniczeniu dostępu do dokumentacji medycznej spowodowanym zaprzestaniem udzielania świadczeń zdrowotnych w wyniku nie zawarcia umowy z Narodowym Funduszem Zdrowia na udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej na 2015 r. i zamknięciem ww. podmiotu leczniczego w związku z prowadzonym protestem lekarzy zrzeszonych w Federacji Związków Pracodawców Ochrony Zdrowia Porozumienie Z., przez co pacjenci mogli złożyć wnioski o udostępnienie dokumentacji medycznej jedynie w formie pisemnej przesyłając je na adres ww. podmiotu leczniczego bądź złożyć je za pośrednictwem następujących środków porozumiewania na odległość: poczty elektronicznej bądź telefonu, - jako naruszające zbiorowe prawa pacjentów i stwierdził zaniechanie stosowania tych praktyk z dniem 5 stycznia 2015 r.
W uzasadnieniu zaskarżonej decyzji, przedstawiając przebieg postępowania, Rzecznik Praw Pacjenta podał, iż za pośrednictwem ogólnopolskiej bezpłatnej infolinii pozyskał informacje uprawdopodobniające naruszenie zbiorowych praw pacjentów, zatem postanowieniem z dnia [...] stycznia 2015 r. sygn. [...] wszczął z urzędu postępowanie w sprawie stosowania praktyk naruszających zbiorowe prawa pacjentów przez A. K., prowadzącą działalność gospodarczą pod firmą: Praktyka Lekarza Rodzinnego A. K.. Jednocześnie, pismem z dnia 12 stycznia 2015 r. Rzecznik Praw Pacjenta, działając na podstawie art. 61 ust. 1 ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta, wystąpił do podmiotu leczniczego z prośbą o przesłanie pisemnych informacji i wyjaśnień w sprawie, a także dokumentu ustanawiającego procedurę wewnętrzną obowiązującą w przychodni w zakresie udostępniania dokumentacji medycznej oraz kopię regulaminu organizacyjnego. W odpowiedzi na powyższe, pismem z dnia 19 stycznia 2015 r., podmiot leczniczy wyjaśnił, iż nie udzielał świadczeń zdrowotnych pacjentom w pierwszych dniach stycznia 2015 r. Świadczenia zaczęty być ponownie udzielane w dniu 7 stycznia 2015 r. bez zawartej stosownej umowy z NFZ. Podmiot leczniczy poinformował pacjentów, iż udostępnianie im dokumentacji medycznej może nastąpić po złożeniu stosownego wniosku w formie pisemnej, mailowej bądź telefonicznej - sms. Wskazał, że stosowna informacja została wywieszona na drzwiach przychodni oraz nagrana na automatycznej sekretarce, z podaniem numeru telefonu, pod którym takie wnioski mogły być składane. Z kolei wydanie dokumentacji następowało bez zbędnej zwłoki, po rozpatrzeniu wniosku i w sposób umożliwiający zachowanie ochrony danych zawartych w dokumentacji medycznej. Do powyższych wyjaśnień przychodnia dołączyła kopię regulaminu organizacyjnego.