Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Opolu z dnia 20 października 2015 r., sygn. II SA/Op 399/15

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Ewa Janowska (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Teresa Cisyk Sędzia WSA Elżbieta Kmiecik Protokolant St. sekretarz sądowy Joanna Szyndrowska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 20 października 2015 r. sprawy ze skargi B. M. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Opolu z dnia 29 czerwca 2015 r., nr [...] w przedmiocie odmowy przyznania świadczenia pielęgnacyjnego oddala skargę.

Uzasadnienie

Wnioskiem z dnia 27 lutego 2015 r., B. M. zwróciła się do Ośrodka Pomocy Społecznej w Niemodlinie o ustalenie prawa do świadczenia pielęgnacyjnego w związku opieką nad siostrzenicą M. K., urodzoną [...] [...] 1989 r. Do wniosku dołączyła m.in: postanowienie Sądu Rejonowego w [...] z dnia 8 marca 2011 r. o powołaniu jej jako opiekuna dla całkowicie ubezwłasnowolnionej M. K.; odpis skrócony aktu zgonu L. K. - matki M. K.; oświadczenie J. K., że zrzeka się opieki nad córką M. K. z powodu podeszłego wieku oraz z powodu choroby; orzeczenie Powiatowego Zespołu ds. Orzekania o Niepełnosprawności w [...] z dnia 21 stycznia 2005 r. o zaliczeniu M. K. do osób o znacznym stopniu niepełnosprawności na stałe, która istnieje od urodzenia, a ustalony stopień niepełnosprawności istnieje od 21 stycznia 2005 r.; oświadczenie R. K., że zrzeka się opieki nad wnuczką M. K. z powodu wieku (83 lata) i posiadanej niepełnosprawności w stopniu znacznym.

Po rozpatrzeniu ww. wniosku, działający z upoważniania Burmistrza Niemodlina, Kierownik Ośrodka Pomocy Społecznej w Niemodlinie, decyzją z dnia 25 marca 2015 r., nr [...], na podstawie art. 104 K.p.a. oraz art. 1, art. 2 pkt 2, art. 17, art. 20 ust. 3, art. 24, art. 26, art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (Dz. U. z 2015 r., poz. 114, z późn. zm.) oraz rozporządzenia Ministra Polityki Społecznej z dnia 3 stycznia 2013 r. w sprawie sposobu i trybu postepowania w sprawach o świadczenia rodzinne (Dz.U. z 2013 r., poz. 3), odmówił B. M. przyznania wnioskowanego świadczenia. W uzasadnieniu decyzji organ podał, że świadczenie pielęgnacyjne z tytułu rezygnacji z zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej przysługuje w pierwszej kolejności żyjącym rodzicom (matce albo ojcu - art. 17 ust. 1 pkt. 1 ustawy), a w przypadku ich śmierci dopiero innym osobom (art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy), na których ciąży obowiązek alimentacyjny, jeśli nie podejmują zatrudnienia lub rezygnują z zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej w celu sprawowania opieki nad osobą legitymującą się orzeczeniem o znacznym stopniu niepełnosprawności. Dalej organ podał, że B. M. jest siostrą zmarłej L. K. - matki M. K. i jest osobą spokrewnioną w trzecim stopniu linii bocznej w stosunku do M. K., nie ciąży na niej obowiązek alimentacyjny stosownie do treści art. 128 K.r.o. Dodał, że M. K. jest osobą samotną, bezdzietną o znacznym stopniu niepełnosprawności, co potwierdza orzeczenie o ustaleniu stopnia niepełnosprawności wydane przez Powiatowy Zespół ds. Orzekania o Stopniu Niepełnosprawności w [...]. Matka M. K. - L. K. nie żyje, natomiast ojciec - J. K. żyje, mieszka w [...], ale zrzekł się opieki nad córką z powodu podeszłego wieku oraz choroby. Zdaniem organu, B. M. nie należy do kręgu osób obciążonych obowiązkiem alimentacyjnym w stosunku do siostrzenicy M. K. Osobą w pierwszej kolejności zobowiązaną do świadczenia alimentacyjnego zgodnie z treścią przepisów K.r.o oraz ustawy o świadczeniach rodzinnych jest ojciec M. K. Stąd też organ stwierdził, iż w niniejszej sprawie nie zostały spełnione przesłanki do uzyskania przedmiotowego świadczenia (art. 17 ust. 1a pkt 1). Organ podał, że skoro odmówił B. M. prawa do świadczenia pielęgnacyjnego, to nie będzie również opłacał za stronę składki emerytalno-rentowej, bowiem w myśl art. 6 ust. 2a i 2b ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych za osobę pobierającą świadczenie pielęgnacyjne wójt, burmistrz lub prezydent miasta opłaca składkę na ubezpieczenia emerytalne i rentowe od podstawy odpowiadającej wysokości świadczenia pielęgnacyjnego przysługującego na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych przez okres niezbędny do uzyskania 25-letniego okresu ubezpieczenia (składkowego i nieskładkowego) z zastrzeżeniem art. 87 ust. 1b ustawy z dnia 17 grudnia 1988 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, jeżeli nie podlega ona obowiązkowi ubezpieczenia społecznego z innego tytułu lub na podstawie ustawy lub na podstawie odrębnych przepisów.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00