Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

TEMATY:
TEMATY:

Wyrok WSA w Gorzowie Wlkp. z dnia 28 października 2015 r., sygn. I SA/Go 399/15

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Krystyna Skowrońska-Pastuszko Sędziowie Sędzia WSA Jacek Niedzielski Sędzia WSA Barbara Rennert (spr.) Protokolant Sekretarz sądowy Anna Szymczak po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 28 października 2015 r. sprawy ze skargi Powiatu na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie nadpłaty w podatku od towarów i usług za kwiecień 2009 r. 1. Uchyla zaskarżoną decyzję. 2. Zasądza od Dyrektora Izby Skarbowej na rzecz strony skarżącej kwotę 717 (siedemset siedemnaście) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania.

Uzasadnienie

W dniu 10 kwietnia 2015 r. Powiat wniósł skargę na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej z [...] marca 2015 r. nr [...], uchylającą decyzję Naczelnika Urzędu Skarbowego z [...] grudnia 2014 r. nr [...] w przedmiocie odmowy stwierdzenia nadpłaty w zakresie podatku od towarów i usług za kwiecień 2009 r. i stwierdzającą nadpłatę w podatku od towarów i usług za kwiecień 2009 r. w wysokości 4.079 zł .

Zaskarżona decyzja została wydana w następującym stanie faktycznym i prawnym.

Wnioskiem z [...] grudnia 2013 r. skarżący Powiat wystąpił do Naczelnika Urzędu Skarbowego o stwierdzenie nadpłaty, podając przyczyny uzasadniające korektę deklaracji VAT-7 za miesiące od stycznia do grudnia 2009 r. Wniósł o stwierdzenie nadpłaty w kwocie 153.434 zł, stanowiącej wpłacony podatek należny z tytułu sprzedaży opodatkowanej VAT, dokonanej przez Powiat w 2009r. Podatek ten pierwotnie nie został rozliczony z podatkiem naliczonym, wynikającym z otrzymanych 2009 r. faktur zakupowych. Ponadto Powiat wniósł o zwrot nadwyżki podatku naliczonego nad należnym w kwocie 715.488 zł. Do wniosku skarżący dołączył korekty deklaracji za miesiące od stycznia do grudnia 2009 r.

W uzasadnieniu złożonego wniosku skarżący, powołując się na uchwałę siedmiu sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego z 24 czerwca 2013 r., sygn. akt I FPS 1/13, wskazał, że podatnikiem podatku od towarów i usług są jednostki samorządu terytorialnego, takie jak gminy i powiaty, które powinny rozliczać VAT z tytułu transakcji, których stronami są ich jednostki budżetowe. W ww. wniosku podano, że sporządzone korekty deklaracji VAT-7 za miesiące od stycznia do grudnia 2009 r. uwzględniają w pełni postanowienia ww. uchwały w zakresie braku podmiotowości jednostek budżetowych. W związku z powyższym, Powiat skorygował zeznania roczne ujmując obroty oraz wydatki opodatkowane podatkiem od towarów i usług w swoich deklaracjach podatkowych za ww. okresy. Jednocześnie skorygował podatek należny wynikający z wzajemnych obciążeń między jednostkami budżetowymi. We wniosku wskazano również, że oprócz Powiatu odrębną jednostką zarejestrowaną dla potrzeb podatku od towarów i usług było Starostwo Powiatowe, które w składanych w okresie od stycznia do kwietnia 2009 r. deklaracjach rozliczało podatek od towarów i usług z tytułu transakcji obrotu nieruchomościami Skarbu Państwa. Powiat ujął obroty Starostwa w swoich deklaracjach podatkowych.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00