Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Łodzi z dnia 22 września 2015 r., sygn. II SA/Łd 685/15

 

Dnia 22 września 2015 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi - Wydział II w składzie następującym: Przewodnicząca Sędzia WSA Jolanta Rosińska (spr.) Sędziowie Sędzia NSA Grzegorz Szkudlarek Sędzia WSA Joanna Sekunda-Lenczewska Protokolant st. specjalista Lidia Porczyńska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 22 września 2015 roku sprawy ze skargi M. S. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w S. z dnia [...] nr [...] w przedmiocie odmowy przyznania zasiłku rodzinnego wraz z dodatkami - oddala skargę. LS

Uzasadnienie

Zaskarżoną decyzją nr [...] z dnia [...] Samorządowe Kolegium Odwoławcze w S. po rozpatrzeniu odwołania M.S. od decyzji Wójta Gminy [...] z dnia [...]Nr [...]odmawiającej przyznania zasiłku rodzinnego oraz dodatków do zasiłku rodzinnego z tytułu samotnego wychowywania dziecka, z tytułu rozpoczęcia roku szkolnego i z tytułu wychowywania dziecka w rodzinie wielodzietnej, na podstawie art.138 § 1 pkt 1 K.p.a. w związku z art.5 ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (Dz.U. z 2015 r. poz.114) utrzymało decyzję organu I instancji w mocy.

Z akt sprawy wynika, że decyzją z dnia [...] Nr [...]Wójt Gminy [...] po rozpatrzeniu wniosku M.S. z dnia 22 kwietnia 2015 r., odmówił przyznania świadczeń rodzinnych w formie: zasiłku rodzinnego i dodatku do zasiłku rodzinnego z tytułu rozpoczęcia roku szkolnego na dzieci H.S., B.S. J.S. dodatku do zasiłku rodzinnego z tytułu samotnego wychowywania dziecka na B.S. i J.S. oraz dodatku do zasiłku rodzinnego z tytułu wychowywania dziecka w rodzinie wielodzietnej na H. S. W uzasadnieniu decyzji organ pierwszej instancji przedstawił ustalenia w zakresie stanu faktycznego sprawy oraz dokonując analizy tego stanu w aspekcie obowiązujących przepisów wskazał na przekroczenie przez rodzinę zainteresowanej kryterium dochodowego uprawniającego do świadczeń rodzinnych. Organ wskazał m.in., że na dochód rodziny skarżącej w 2013 r. złożył się dochód zainteresowanej podlegający opodatkowaniu na zasadach ogólnych z tytułu otrzymanej renty rodzinnej w kwocie 10.214,76 zł, co stanowi 851,23 zł miesięcznie oraz dochód z tytułu gospodarstwa rolnego o pow.9,1975 ha przeliczeniowych, w kwocie 26.387,26 zł, co miesięcznie stanowi 2.198,94 zł. Łącznie miesięczny dochód rodziny skarżącej w 2013 r. wyniósł 3.050,17 zł, co daje 762,54 zł na osobę w rodzinie i przekracza wysokość kryterium dochodowego wynoszącego 574,00 zł miesięcznie. Jednocześnie organ wskazał, że nie uwzględniono faktu oddania przez stronę części gospodarstwa rolnego w dzierżawę, gdyż umowa dzierżawy z dnia 22.08.2012 r. (aneks z dnia 13.01.2015 r.) nie stanowi umowy dzierżawy zawartej stosownie do przepisów o ubezpieczeniu społecznym rolników w rozumieniu przepisu art.5 ust.8 a pkt 1 ustawy o świadczeniach rodzinnych oraz przepisów ustawy z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników ( Dz. U. z 2008 r. Nr 50, poz.291 z późn.zm.). Dokonując oceny przedłożonej przez zainteresowaną w/w umowy dzierżawy organ pierwszej instancji uznał, że mimo iż została ona zawarta na 10 lat w formie pisemnej i zgłoszona do ewidencji gruntów i budynków, nie jest umową skutkującą zaprzestaniem prowadzenia działalności rolniczej. Stąd też dochód rodziny skarżącej nie mógł zostać pomniejszony o ryczałtowy dochód uzyskiwany z gospodarstwa rolnego.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00