Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 15 września 2015 r., sygn. IV SA/Gl 1012/14

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym : Przewodniczący Sędzia WSA Teresa Kurcyusz - Furmanik Sędziowie Sędzia WSA Beata Kalaga - Gajewska Sędzia WSA Edyta Żarkiewicz (spr.) Protokolant Monika Rał po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 15 września 2015 r. sprawy ze skargi D. W. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w K. z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie zasiłku dla opiekuna uchyla zaskarżoną decyzję.

Uzasadnienie

Decyzją z dnia [...] r. Prezydent Miasta Ś. odmówił przyznania skarżącej D.W. prawa do zasiłku dla opiekuna w związku z opieką nad osobą niepełnosprawną - T.P., przysługującego osobom, które utraciły prawo do świadczenia pielęgnacyjnego z dniem 1 lipca 2013 r. w związku z wygaśnięciem z mocy prawa decyzji przyznającej prawo do świadczenia pielęgnacyjnego. W uzasadnieniu organ I instancji wskazał, że w aktach sprawy znajduje się decyzja Samorządowego Kolegium Odwoławczego w K. z dnia [...]r., nr [...], którą przyznano D.W. prawo do świadczenia pielęgnacyjnego w związku z opieką nad matką - T.P. w okresie od dnia 21.06.2011 r. do 30.06.2011 r. w wysokości 173,40 zł oraz w okresie od 1.07.2011 r. w wysokości 520 zl miesięcznie. Organ podniósł, że w dniu 22.05.2014 r. D.W. oświadczyła, że jest objęta obowiązkowym ubezpieczeniem w KRUS ale od dnia 1.07.2013 r. nie prowadzi gospodarstwa rolnego, które znajduje się w gminie Ł. W związku z tym organ podkreślił, że na podstawie art. 1 ust. 1 ustawy o ubezpieczeniu społecznym rolników (tekst jedn. Dz.U z 2008 r. Nr 50, poz. 291), ubezpieczenie społeczne rolników, zwane dalej “ubezpieczeniem" obejmuje, na zasadach określonych w ustawie, rolników i pracujących z nimi domowników. Podniósł, że zgodnie z art. 6 wyżej wymienionej ustawy, ilekroć w ustawie jest mowa o rolniku - rozumie się przez to pełnoletnią osobę fizyczną, zamieszkującą i prowadzącą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, osobiście i na własny rachunek, działalność rolniczą w pozostającym w jej posiadaniu gospodarstwie rolnym, w tym również w ramach grupy producentów rolnych, a także osobę, która przeznaczyła grunty prowadzonego przez siebie gospodarstwa rolnego do zalesienia oraz domowniku - rozumie się przez to osobę bliską rolnikowi, która: - ukończyła 16 lat; - pozostaje z rolnikiem we wspólnym gospodarstwie domowym lub zamieszkuje na terenie jego gospodarstwa rolnego albo w bliskim sąsiedztwie; - stale pracuje w tym gospodarstwie rolnym i nie jest związana z rolnikiem stosunkiem pracy. Następnie organ wskazał, że zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów, zasiłek dla opiekuna przysługuje w przypadku, gdy o zasiłek dla opiekuna ubiegają się rolnicy, małżonkowie rolników lub domownicy, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników, świadczenie to przysługuje odpowiednio: 1) rolnikom w przypadku zaprzestania prowadzenia przez nich gospodarstwa rolnego; 2) małżonkom rolników lub domownikom w przypadku zaprzestania prowadzenia przez nich gospodarstwa rolnego, albo wykonywania przez nich pracy w gospodarstwie rolnym. W związku z tym organ stwierdził, że prawo do zasiłku dla opiekuna nie przysługuje D.W., gdyż z jej oświadczenia wynika, że od dnia 1 lipca 2013 r. (do nadal) podlega obowiązkowemu ubezpieczeniu rolników KRUS, w związku powyższym nie można uznać, że zrezygnowała z prowadzenia gospodarstwa rolnego, gdyż obowiązkowi ubezpieczenia rolników w KRUS podlegają rolnicy oraz pracujący z nimi domownicy. Organ dodał, że zgodnie z art. 2 ust. 2 ustawy o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów, zasiłek dla opiekuna przysługuje: 1) za okresy od dnia 1 lipca 2013 r. do dnia poprzedzającego dzień wejścia w życie ustawy, w których osoba spełniała warunki do otrzymania świadczenia pielęgnacyjnego określone w ustawie z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 139 poz. 992 z późn. zm.) w brzmieniu obowiązującym w dniu 31 grudnia 2012 r.; 2) od dnia wejścia w życie ustawy, jeżeli osoba spełnia warunki do otrzymania świadczenia pielęgnacyinego określone w ustawie z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych w brzmieniu obowiązującym w dniu 31 grudnia 2012 r. Następnie organ wskazał, że zgodnie z art. 17 ust. 5 pkt 2 lit. a) ustawy o świadczeniach rodzinnych w brzmieniu obowiązującym w dniu 31 grudnia 2012 r., świadczenie pielęgnacyjne z tytułu rezygnacji z zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej nie przysługuje, jeżeli osoba wymagająca opieki pozostaje w związku małżeńskim, chyba że współmałżonek legitymuje się orzeczeniem o znacznym stopniu niepełnosprawności. Organ wskazał, że T.P. jest w związku małżeńskim z J.P. Podniósł, że z wywiadu środowiskowego przeprowadzonego w dniu 27.06.2014 r. wynika, że J.P. nie utrzymuje kontaktu z żoną oraz nie poczuwa się do obowiązku sprawowania nad nią opieki i nie posiada orzeczenia o znacznym stopniu niepełnosprawności, zatem w oparciu o przytoczony wyżej przepis ustawy o oświadczeniach rodzinnych (art. 17 ust. 5 pkt 2 lit a), nie jest możliwe nabycie prawa do świadczenia pielęgnacyjnego na osobę pozostającą w związku małżeńskim, poza wskazanym wyjątkiem, który w przedmiotowej sprawie nie ma zastosowania.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00