Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

TEMATY:
TEMATY:

Postanowienie WSA w Bydgoszczy z dnia 28 września 2015 r., sygn. II SA/Bd 1076/15

Wstrzymanie wykonania aktu

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Jerzy Bortkiewicz po rozpoznaniu w dniu 28 września 2015 r. na posiedzeniu niejawnym wniosku [...] o wstrzymanie wykonania zaskarżonej decyzji Dyrektora Izby Celnej w [...] z dnia [...]., nr [...] w przedmiocie kary pieniężnej z tytułu urządzania gier na automatach poza kasynami gry postanawia odmówić wstrzymania wykonania zaskarżonej decyzji.

Uzasadnienie

[...](dalej też jako "skarżąca" lub "spółka") reprezentowana przez profesjonalnego pełnomocnika wniosła skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy na decyzję Dyrektora Izby Celnej w [...] z dnia [...]., nr [...] w przedmiocie kary pieniężnej z tytułu urządzania gier na automatach poza kasynami gry. Zaskarżoną decyzją organ utrzymał w mocy decyzję Naczelnika Urzędu Celnego w [...] z dnia [...] roku nr [...] wymierzającej skarżącej karę pieniężną w wysokości [...] złotych z tytułu urządzania gier na automatach do gier poza kasynem gry.

W skardze został zawarty wniosek o wstrzymanie wykonania zaskarżonej decyzji. W uzasadnieniu wniosku wskazano, że jest on oparty przede wszystkim na "wiarygodności zarzutu wadliwości zaskarżonej decyzji". Podniesione w niniejszej skardze zarzuty wskazują na wysoką wiarygodność wadliwości zaskarżonej decyzji. Ponadto, wykonanie zaskarżonej decyzji może spowodować utratę płynności finansowej spółki. Może wyrządzić spółce znaczną i nieodwracalną szkodę. Ze względu na dokonane przez Urzędy Celne zatrzymania urządzeń, wydawanie decyzji oraz tytułów wykonawczych, kondycja finansowa spółki została mocno naruszona powodując stratę. Taka sytuacja może doprowadzić do szybkiej upadłości spółki, a więc niewątpliwie do sytuacji, w której ani wygranie sporu, ani późniejszy zwrot spełnionego lub wyegzekwowanego świadczenia, nie przywróci pierwotnego stanu rzeczy i nie naprawi szkody. Spółka już na chwilę obecną ponosi duże straty nie tylko nie osiągając planowanych zysków z zatrzymanych urządzeń, ale ponosząc straty finansowe. Uiszczanie kar pieniężnych na obecnym etapie postępowania, kiedy to w ogóle dokonania czynu z art. 107 k.k.s. nie udowodniono żadnym prawomocnym orzeczeniem, dodatkowo pogorszy sytuację finansową spółki i będzie niewspółmierne do zaistniałych okoliczności. Spółka zasługuje na tymczasową ochronę w postaci wstrzymania wykonania zaskarżonej decyzji do czasu rozstrzygnięcia przez Trybunał Konstytucyjny o losie przepisów będących podstawą do wymierzenia spółce kary pieniężnej, skoro postępowanie w tym przedmiocie zostało już przez Naczelny Sąd Administracyjny zainicjowane. Brak jest przesłanek negatywnych wstrzymania wykonania zaskarżonej decyzji. W stosunku do spółki prowadzone są już liczne postępowania egzekucyjne w oparciu o dotychczas wydane tytuły, co bardzo utrudnia normalne funkcjonowanie z uwagi na zajęcia ruchomości, czy rachunków bankowych oraz dokonywanie przez spółkę wpłat na poczet kar, które są dla spółki ogromnym ciężarem finansowym. W świetle uzasadnienia postanowienia Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 15 stycznia 2014 r. i skierowanego do Trybunału Konstytucyjnego pytania prawnego, wszystkie wydane dotychczas decyzje administracyjne nakładające na spółkę kary pieniężne zostały wydane w oparciu o przepis art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy o grach hazardowych, którego niekonstytucyjność, zdaniem Naczelnego Sądu Administracyjnego jest oczywista. Wobec czego dalsze nakładanie na spółkę decyzjami administracyjnymi kar i nie wstrzymywanie ich wykonania z oczywistych względów grozi spółce nieodwracalną szkodą. Wykonanie wszystkich prawomocnych i wykonalnych kar pieniężnych naraża Skarb Państwa na niepowetowaną i znaczną szkodę. W przypadku pozytywnego rozstrzygnięcia Trybunału Konstytucyjnego, tj. stwierdzania niekonstytucyjności art. 14 ust. 1 i 89 ust. 1 pkt 2 ustawy grach hazardowych, powstanie możliwość wznowienia postępowań administracyjnych, a przywrócenie stanu poprzedniego będzie nad wyraz długie i uciążliwe zarówno dla skarżącej, jak i organów.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00