Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 12 sierpnia 2015 r., sygn. IV SA/Po 324/15

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Donata Starosta (spr.) Sędziowie NSA Grażyna Radzicka WSA Maciej Busz Protokolant st.sekr.sąd. Krystyna Pietrowska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 12 sierpnia 2015 r. sprawy ze skargi Stowarzyszenia A na decyzję Starosty S. z dnia [...] marca 2015 r. nr [...] w przedmiocie odmowy udostępnienia informacji publicznej 1. uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję Dyrektora Szkół [...] w S. z dnia [...] listopada 2014 r. nr [...], 2. zasądza od Starosty S. na rzecz skarżącego Stowarzyszenia A kwotę 200 (dwieście złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania

Uzasadnienie

Wnioskiem przesłanym za pomocą poczty elektronicznej w dniu [...] października 2014 r. Stowarzyszenie A (dalej również jako "skarżące Stowarzyszenie") zwróciło się do Dyrektora Zespołu Szkół [...] (dalej również jako "dyrektor Zespołu Szkół") o udostępnienie informacji publicznej - umów cywilnoprawnych oraz faktur wystawionych przez podmioty gospodarcze na rzecz Zespołu Szkół [...], których właścicielem lub współwłaścicielem jest M.G.

Decyzją z dnia [...] listopada 2014 r. nr [...] Dyrektor Zespołu Szkół na podstawie art. 16 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz.U. z 2001 r. Nr 112 poz. 1198 ze zmianami - zwanej dalej jako "u.d.i.p.") odmówił udostępnienia informacji żądanej przez skarżące Stowarzyszenie.

W uzasadnieniu Dyrektor Zespołu Szkół wyjaśnił, że prawo dostępu do informacji publicznej nie ma charakteru bezwzględnego i na podstawie art. 5 ust. 2 u.d.i.p. doznaje ograniczeń m.in. ze względu na tajemnicę przedsiębiorcy. Z kolei pojęcie tajemnicy przedsiębiorcy zdefiniowane zostało w art. 11 ust. 4 ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (Dz.U z 2003 Nr 153 poz.1503 zwanej dalej jako "u.z.n.k" - uwaga Sądu) i rozumie się przez nią nieujawnione do wiadomości publicznej informacje techniczne, technologiczne, organizacyjne przedsiębiorstwa lub inne informacje posiadające wartość gospodarczą, co do których przedsiębiorca podjął niezbędne działania w celu zachowania ich poufności. Dyrektor wyjaśnił, że w grudniu 2011 r. otrzymał od pełnomocnika przedsiębiorcy pismo z informacją, iż wszelka dokumentacja handlowa tj. umowy czy faktury dotyczące przedsiębiorstwa, którego współwłaścicielem jest M.G., objęta jest tajemnicą przedsiębiorstwa i pełnomocnik nie wyraża zgody na udostępniania żadnej dokumentacji osobom trzecim. Z tego też powodu oraz z uwagi na treść art. 5 ust. 2 u.d.i.p. Dyrektor Zespołu Szkół uznał, że żądane informacje stanowią tajemnicę przedsiębiorcy i nie mogą zostać udostępnione. Zaznaczył również, że złożony przez skarżące Stowarzyszenie wniosek jest tożsamy z treścią wniosku złożonego przez właściciela firmy A J. A. w dniu [...] września 2014 r., który prowadzi konkurencyjne przedsiębiorstwo w stosunku do firmy M.G.. W ocenie Dyrektora Zespołu Szkół informacja o treści umów czy faktur ma dla przedsiębiorcy wartość gospodarczą w rozumieniu art. 11 ust. 4 u.z.n.k. i z uwagi na tę wartość mogła zostać objęta tajemnicą przedsiębiorstwa. Treść dokumentacji została wygenerowana w drodze negocjacji i informacje te stanowią cenne źródło dla innych konkurencyjnych podmiotów działających na rynku lokalnym .

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00