Postanowienie WSA w Warszawie z dnia 24 lipca 2015 r., sygn. VI SA/Wa 4095/14
Wstrzymanie wykonania aktu
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Marzena Milewska-Karczewska po rozpoznaniu w dniu 24 lipca 2015 r. na posiedzeniu niejawnym wniosku o wstrzymanie wykonania zaskarżonej decyzji w sprawie ze skargi F. na decyzję Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej z dnia [...] września 2014 r., nr [...] w przedmiocie zmiany rezerwacji częstotliwości postanawia: odmówić wstrzymania wykonania zaskarżonej decyzji
Uzasadnienie
Pismem z dnia [...] października 2014 r. F. (dalej: skarżąca, Izba) wniosła do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie skargę na decyzję Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej (w skrócie: Prezes UKE) z dnia [...] września 2014 r., nr [...] w przedmiocie zmiany rezerwacji częstotliwości. Pismem z dnia [...] grudnia 2014 r. skarżąca wniosła o wstrzymanie wykonania w całości zaskarżonej decyzji.
W uzasadnieniu wniosku Izba wskazała, że w sprawie zachodzi niebezpieczeństwo, iż wykonanie zaskarżonej decyzji spowoduje trudne do odwrócenia skutki. Zdaniem skarżącej podmiot, który pierwszy rozpocznie świadczenie usług z wykorzystaniem częstotliwości, o których mowa w decyzji osiągnie niewątpliwą przewagę konkurencyjną, która zaburzy równowagę na rynku telekomunikacyjnym i może doprowadzić do jego monopolizacji. Izba wskazała, że w ramach tzw. dywidendy cyfrowej do rozdysponowania pozostaje sześć zakresów częstotliwości, z których jeden mocą zaskarżonej decyzji ma przypaść S. S.A. a pozostałe, z uwagi na przewagę liczby zainteresowanych podmiotów nad liczbą dostępnych częstotliwości, mają zostać rozdysponowane w ramach aukcji pięciu częstotliwości. Skarżąca podniosła przy tym, że częstotliwości przeznaczone do rozdysponowania w ramach aukcji zostaną zagospodarowane po upływie od kilku miesięcy do kilku lat w stosunku do terminu, w którym zaskarżona decyzja uprawnia S. S.A. do wykorzystywania zarezerwowanej częstotliwości, tj. [...] stycznia 2015 r. Izba podniosła również, że brak wstrzymania wykonania zaskarżonej decyzji doprowadzi do naruszenia interesu społecznego w postaci ograniczenia konkurencji na rynku telekomunikacyjnym, przy czym utrata klientów na rzecz S. S.A. będzie miała charakter nieodwracalny a co najmniej bardzo trudny do odwrócenia. Skarżąca odnotowała także, że w uzasadnieniu decyzji uchylonej zaskarżoną decyzją z dnia [...] września 2014 r. Prezes UKE wskazał, iż pierwotna data rozpoczęcia korzystania przez S. S.A. z przyznanej częstotliwości została ustalona przy założeniu, że pozostałe częstotliwości zostaną skutecznie rozdysponowane do dnia rozpoczęcia korzystania z zarezerwowanej częstotliwości. W złożonym wniosku Izba wskazała, że pierwotna aukcja została odwołana przez Prezesa UKE i podniosła, że to samo może stać się z powtórnie ogłoszoną aukcją oraz zauważyła, iż ewentualne i, zdaniem skarżącej, prawdopodobne zaskarżenie wyników powtórnej aukcji może spowodować znaczące przesunięcie daty rozpoczęcia użytkowania przyznanych częstotliwości przez podmioty, które wygrają aukcję. Skarżąca wskazała także, że z uwagi na zawarcie przez S. S.A. umowy ramowej z M. S.A. uprawniającej M. S.A. lub jej spółkę zależną do świadczenia usług telekomunikacyjnych w oparciu o częstotliwości objęte zaskarżoną decyzją oraz zobowiązującą strony do zawarcia Umowy Hurtowej po uzyskaniu przez S. S.A. częstotliwości pozwalającej na świadczenie usług LTE w Polsce, skorzystanie przez S. S.A. z przyznanej częstotliwości będzie możliwe w terminie o wiele wcześniejszym, niż w odniesieniu do podmiotów składających oferty w ramach powtórnej aukcji.