Wyrok WSA w Warszawie z dnia 14 lipca 2015 r., sygn. III SA/Wa 3425/14
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodnicząca sędzia WSA Bożena Dziełak, Sędziowie sędzia WSA Waldemar Śledzik (sprawozdawca), sędzia WSA Aneta Trochim-Tuchorska, Protokolant referent stażysta Magdalena Gajewska, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 14 lipca 2015 r. sprawy ze skargi S. GmbH z siedzibą w Niemczech na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w W. z dnia [...] września 2014 r. nr [...] w przedmiocie zwrotu podatku od towarów i usług za miesiące od stycznia do grudnia 2012 r. oddala skargę
Uzasadnienie
S. GmbH z siedzibą w Niemczech (zwana dalej: "Spółką" lub "Skarżącą") w dniu 8 kwietnia 2013 r. złożyła wniosek o zwrot podatku od towarów i usług za okres od stycznia do grudnia 2012 r. w wysokości 60.539,64 zł.
Spółka w uzasadnieniu wyjaśniła, że objęte wnioskiem faktury dotyczyły nabycia przez nią usług noclegowych, gastronomicznych, innych usług (w tym np. usług pralniczych) świadczonych przez hotele oraz usług transportu osób. Do wniosku załączyła kopie faktur.
Naczelnik [...] Urzędu Skarbowego W. decyzją z dnia [...] września 2013 r. dokonał zwrotu podatku od towarów i usług w wysokości 229 zł.
Dyrektor Izby Skarbowej w W., po rozpatrzeniu odwołania, decyzją z dnia [...] lutego 2014 r. uchylił ww. decyzję organu pierwszej instancji w całości i przekazał sprawę do ponownego rozpatrzenia.
Naczelnik [...] Urzędu Skarbowego W. decyzją z dnia [...] czerwca 2014 r. orzekł o dokonaniu zwrotu podatku od towarów i usług w wysokości 22.043 zł za okres od stycznia do grudnia 2012 r. oraz o dokonaniu zwrotu uzupełniającego w wysokości 21.814 zł za okres od stycznia do grudnia 2012 r.
Organ pierwszej instancji wskazał, że Spółka prowadzi działalność gospodarczą polegającą na zapewnieniu polskim agencjom turystycznym międzynarodowego transportu lotniczego w postaci w pełni zaopatrzonego samolotu zgodnie z międzynarodowymi zasadami ÄCMI. W praktyce Spółka zapewnia polskim agencjom turystycznym samolot wraz z załogą oraz pełnym wyposażeniem (paliwem oraz nabyciem wszelkich koniecznych usług związanych z obsługą naziemną samolotu). Nabyte przez Spółkę usługi noclegowe, pralnicze, czy transportu osób są wykorzystywane na potrzeby załóg samolotów zapewnianych przez Spółkę polskim agencjom turystycznym.