Postanowienie WSA w Opolu z dnia 13 lipca 2015 r., sygn. II SA/Op 631/14
Przywrócenie terminu
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Daria Sachanbińska po rozpoznaniu w dniu 13 lipca 2015 r. na posiedzeniu niejawnym wniosku J. K. o przywrócenie terminu do wniesienia skargi kasacyjnej od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu z dnia 24 marca 2015 r., sygn. akt II SA/Op 631/14 w sprawie ze skargi J. K. na decyzję Dyrektora Oddziału Regionalnego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w Opolu z dnia 10 października 2014 r., nr [...] w przedmiocie płatności w ramach systemu wsparcia bezpośredniego postanawia odmówić przywrócenia terminu do wniesienia skargi kasacyjnej.
Uzasadnienie
Skarżący J. K., reprezentowany przez pełnomocnika, wniósł w dniu 5 czerwca 2015 r. (data nadania przesyłki w placówce pocztowej) do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu skargę kasacyjną od wyroku tut. Sądu z dnia 24 marca 2015 r., sygn. akt II SA/Op 631/14, oddalającego skargę na decyzję Dyrektora Oddziału Regionalnego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w Opolu z dnia 10 października 2014 r., nr [...], w przedmiocie płatności bezpośrednich w ramach systemu wsparcia bezpośredniego. Wraz ze skargą kasacyjną skarżący złożył wniosek o przywrócenie terminu do jej wniesienia, w którym wyjaśnił, że w celu wysłania skargi kasacyjnej w dniu 3 czerwca 2015 r. udał się z żoną do najbliższej placówki pocztowej w Opolu, czynnej całodobowo, ponieważ poczta w [...], gdzie mieszka, jest czynna w dni robocze do godziny 18.00. Po dotarciu do Opola, około godz. 23.15, okazało się, że Urząd Pocztowy Opole 1, przy ul. Krakowskiej 46, jest zamknięty, a na drzwiach wejściowych znajduje się - oprócz standardowej informacji o godzinach pracy (w dni robocze - całodobowo) - kartka bez urzędowej pieczęci z informacją, że w okresie świątecznym placówka będzie czynna: 3.06.2015 r. do godziny 22.00., 4.06.2015 r. nieczynna, 5.06.2015 r. od godziny 6.00. Na dowód powyższego skarżący załączył dokumentację zdjęciową i płytę CD, wydruki z Internetu dotyczące godzin otwarcia placówki pocztowej przy ul. Krakowskiej w Opolu, a także podał, że na tę okoliczność można ewentualnie przesłuchać jego żonę. Dodał również, że w dniu 25 maja 2015 r. przebywał w Opolu, sprawdzał wówczas godziny otwarcia wskazanej placówki pocztowej i w tym dniu nie było wywieszki o zmianie godzin urzędowania, a widniała jedynie informacja o całodobowym otwarciu placówki. W zaistniałej sytuacji skarżący próbował znaleźć sposób na potwierdzenie nadania przesyłki. W tym celu rozmawiał ze strażnikiem budynku Poczty, który odmówił przyjęcia przesyłki i potwierdzenia przybycia do placówki. Rozmawiał też z funkcjonariuszem Komendy Wojewódzkiej Policji, a następnie z funkcjonariuszami Komendy Miejskiej Policji, którzy wyjaśnili, że nie są uprawnieni do przyjęcia skargi kasacyjnej; potwierdzili jedynie na kopercie fakt przybycia skarżącego w dniu 3 czerwca 2015 r. o godz. 23.50. Z uwagi na te okoliczności, zdaniem skarżącego, uchybienie terminu do złożenia środka zaskarżenia nastąpiło z przyczyn od niego niezależnych, zaś przyczyna uchybienia została uprawdopodobniona.