Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 23 lipca 2015 r., sygn. II SA/Ol 519/15

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Tadeusz Lipiński Sędziowie Sędzia WSA Beata Jezielska (spr.) Sędzia WSA Bogusław Jażdżyk Protokolant St. sekretarz sądowy Grażyna Wojtyszek po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 23 lipca 2015 r. sprawy ze skargi D.R. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia "[...]" nr "[...]" w przedmiocie sprawdzenia kwalifikacji kierowcy oddala skargę.

Uzasadnienie

Decyzją z dnia "[...]" Starosta D. skierował D. R. na egzamin kontrolny sprawdzający kwalifikacje kierowcy w zakresie kategorii A i B. W uzasadnieniu podano, że do organu wpłynął wniosek Komendanta Wojewódzkiego Policji w O. o skierowanie na kontrolne sprawdzenie kwalifikacji w związku z przekroczeniem przez kierowcę 24 punktów otrzymanych za wielokrotne naruszenie przepisów ruchu drogowego.

Od decyzji tej odwołał się D. R., zarzucając obrazę prawa, to jest § 8 ust. 6 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 25 kwietnia 2012r. w sprawie postępowania z kierowcami naruszającymi przepisy ruchu drogowego poprzez jego błędną interpretację, a mianowicie uznanie, że w świetle tego przepisu odwołującemu przyznano ponadlimitową ilość punktów karnych uzasadniających wydanie przedmiotowej decyzji, co miało wpływ na treść orzeczenia. Podał, że przyjęcie przez Komendanta interpretacji, że odbycie przez odwołującego się szkolenia w dniu 29 kwietnia 2014r. nie spowodowało zmniejszenia liczby punktów otrzymanych za naruszenie przepisów ruchu drogowego, gdyż przepis dotyczy nie tylko wpisów istniejących w ewidencji, ale także tych które dopiero będą wpisane w przyszłości w związku z popełnieniem wykroczenia przed odbyciem szkolenia, jest błędne. W ocenie strony wykładnia celowościowa przepisu wskazuje, że dotyczy to sytuacji, gdy w ciągu roku czasu od popełnienia wykroczenia zostaną wprowadzone do ewidencji stosowne punkty karne. Jeśli w ciągu roku takie dane nie zostaną wprowadzone, to nie mogą być brane pod uwagę skutki związane z późniejszymi wpisami. Inna interpretacja prowadziłaby bowiem do absurdu i możliwości skierowania na egzamin np. po upływie 3 lat od popełnienia wykroczenia, gdy egzekwowalność kar pieniężnych jest już przedawniona. Wskazał, że w jego przypadku punkty karne za wykroczenie z dnia 15 sierpnia 2013r. zostały wpisane do ewidencji w listopadzie 2014r., a zatem po upływie roku. Nie ma przy tym znaczenia, że pokwitował odbiór mandatu karnego za wykroczenie, gdyż możliwa jest weryfikacja z urzędu nałożonego mandatu. Natomiast kierowca nie może samodzielnie kontrolować liczby uzyskanych punktów, gdyż narusza to zasadę zaufania obywatela do państwa, określoną w art. 8 Kodeksu postępowania administracyjnego.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00