Wyrok WSA w Łodzi z dnia 8 lipca 2015 r., sygn. III SA/Łd 253/15
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi - Wydział III w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Janusz Nowacki, Sędziowie Sędzia WSA Ewa Alberciak, Sędzia WSA Ewa Cisowska-Sakrajda (spr.), , Protokolant Sekretarz sądowy Dorota Czubak, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 17 czerwca 2015 r. sprawy ze skargi Gminy [...] na decyzję Zarządu Województwa [...] z dnia [...] nr [...] w przedmiocie określenia kwoty przypadającej do zwrotu oddala skargę.
Uzasadnienie
Decyzją z dnia [...] Zarząd Województwa Ł. uchylił w całości decyzję własną z dnia [...]r., określającą Gminie W. kwotę przypadającą do zwrotu w wysokości 209 044,13 zł wraz z odsetkami w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych oraz określił kwotę przypadającą do zwrotu w wysokości 209 044,13 zł wraz z odsetkami w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych, liczonymi od dnia przekazania środków, tj.: dla kwoty 60 763,36 zł od dnia 19 sierpnia 2011r., dla kwoty 61 503,63 zł od dnia 16 grudnia 2011r., dla kwoty 86 777,14 zł od dnia 23 grudnia 2011r. do dnia zwrotu środków.
W uzasadnieniu tej decyzji organ wskazał, że na podstawie art. 25 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2006r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (tekst jedn.: Dz.U. z 2014r., poz. 1649), zwanej dalej u.z.p.p.r., za prawidłową realizację programu odpowiada Instytucja Zarządzająca, którą jest Zarząd Województwa. Instytucja Zarządzająca Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa [...] na warunkach określonych w umowie o dofinansowanie projektu z dnia [...]r. wraz z późniejszymi aneksami w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa [...] przyznała Beneficjentowi - Gminie W. dofinansowanie w kwocie nieprzekraczającej 4 268 869,53 zł na realizację projektu pn.: "Budowa Szkoły Podstawowej z oddziałem przedszkolnym wraz z salą gimnastyczną oraz urządzeniami i infrastrukturą towarzyszącą".
W wyniku czynności kontrolnych postępowań o udzielenie zamówienia publicznego przeprowadzanych w ramach realizacji tego projektu na podstawie art. 39 ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. Prawo zamówień publicznych (tekst jedn.: Dz.U. z 2007r., nr 223, poz. 1655 ze zm.), zwanej dalej u.p.z.p., stwierdzono naruszenie art. 91 ust. 2 w zw. z art. 7 ust. 1 u.p.z.p. poprzez określenie kryteriów oceny ofert w sposób nieprzejrzysty; art. 29 ust. 3 w zw. z art. 29 ust. 2 u.p.z.p. poprzez opisanie przedmiotu zamówienia ze wskazaniem znaków towarowych oraz art. 25 ust. 1 u.p.z.p. poprzez żądanie od wykonawców dokumentów, które nie są niezbędne do przeprowadzenia postępowania. Gmina W. zaleceniami pokontrolnymi z dnia 28 sierpnia 2013r. została wezwana do zwrotu wskazanej w decyzji kwoty. W wyznaczonym terminie 14 dni nie wykonała zaleceń pokontrolnych, zaś w piśmie z dnia 30 września 2013r. poinformowała IZ RPO WŁ, iż zamierza skorzystać z procedury odwoławczej w postępowaniu administracyjnym. Zakwestionowała też wysokość i zasadność nałożenia korekt finansowych. W dniu 22 października 2013r. wezwano Gminę W. do zwrotu należności w terminie 14 dni od dnia otrzymania wezwania, informując jednocześnie, iż w przypadku niedotrzymania wskazanego terminu zostanie wszczęte postępowanie w celu wyegzekwowania należności. W piśmie z dnia 5 listopada 2013r. Gmina W. podtrzymała swoje stanowisko.