Orzeczenie
Wyrok WSA w Kielcach z dnia 21 lipca 2015 r., sygn. I SA/Ke 326/15
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Maria Grabowska, Sędziowie Sędzia WSA Artur Adamiec, Sędzia WSA Ewa Rojek (spr.), Protokolant Starszy sekretarz sądowy Michał Gajda, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 21 lipca 2015 r. sprawy ze skargi S. P. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w K. z dnia [...]2015 r. nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowego oddala skargę.
Uzasadnienie
1.1 Decyzją z dnia [...] r. nr [...] Dyrektor Izby Celnej w K. utrzymał w mocy decyzję Naczelnika Urzędu Celnego w K. z dnia [...] r. nr [...] określającą S.P.zobowiązanie w podatku akcyzowym w wysokości 29.611 zł z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu marki BMW X5 nr VIN WBAFF01010LY93184, rok produkcji 2008, pojemność silnika 2993 cm3.
1.2 W uzasadnieniu decyzji Dyrektor Izby Celnej w K. wyjaśnił, że wobec S. P. wszczęte zostało postępowanie podatkowe w sprawie nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu marki BMW X5. Wobec braku możliwości ustalenia miejsca pobytu strony, Sąd Rejonowy w Kielcach ustanowił kuratora w osobie adwokat A. T.. Poinformowała ona organ, że podjęła liczne i bezskuteczne próby skontaktowania się z S. P., że nie posiada żadnych informacji odnośnie pojazdu ani że nie ma możliwości przedstawienia pojazdu do oględzin.
1.3 Organ powołał przepisy będące podstawą wydania decyzji: art. 1 ust. 1, art. 2 ust. 1 pkt 9, art. 3 ust. 1, art.100 ust. 1 pkt 2, ust. 4, art. 102 ust.1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz.U. z 2011 r., Nr 108, poz. 626 ze zm.), dalej: ustawy p.a. Wyjaśnił, że klasyfikacji towaru dokonał w oparciu o Nomenklaturę Scaloną (CN) wydaną zgodnie z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej, Noty wyjaśniające oraz obwieszczenie Ministra Finansów z dnia 1 czerwca 2006 r. w sprawie wyjaśnień do Taryfy Celnej. Wynika z nich, że do pozycji 8703 klasyfikowane są pojazdy samochodowe i pozostałe pojazdy mechaniczne przeznaczone zasadniczo do przewozu osób. Z użytego określenia "przeznaczony" wynika, zdaniem organu, że decydujące jest główne przeznaczenie pojazdu. W związku z tym należało dokonać przede wszystkim oceny ogólnego wyglądu pojazdu oraz ogółu cech pojazdu będącego przedmiotem niniejszego postępowania. Organ wyraził również pogląd, że o zasadniczym przeznaczeniu pojazdu decyduje jego producent, ponieważ to właśnie on tworzy konstrukcję pojazdu, która odpowiadać musi określonemu przeznaczeniu pojazdu po opuszczeniu taśmy produkcyjnej.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right