Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Krakowie z dnia 10 czerwca 2015 r., sygn. II SA/Kr 396/15

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Kazimierz Bandarzewski (spr.) Sędziowie : WSA Mirosław Bator WSA Jacek Bursa Protokolant : st. sekr. sąd. Teresa Jamróz po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 10 czerwca 2015 r. sprawy ze skargi A. P. na decyzję Wojewody [...] z dnia 6 lutego 2015 r., znak: [...] w przedmiocie sprzeciwu wobec zgłoszenia przebudowy skargę oddala.

Uzasadnienie

W dniu 16 października 2014 r. Spółka [....] S.A. Oddział w B. , reprezentowana przez pełnomocnika A.P. , dokonała zgłoszenia zamiaru wykonania robót budowlanych polegających na wymianie przewodów po istniejącej trasie bez zmiany długości oraz wymianie istniejących słupów na działkach nr nr [....] oraz nr [....] w miejscowości Z.

Decyzją z dnia 30 października 2014 r. znak: [....] Starosta S. , działając na podstawie art. 29 ust. 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2013 r., poz. 1409 z późn. zm.) orzekł o sprzeciwie wobec zgłoszenia [....] S.A. Oddział w [....] , obejmującego przebudowę elektroenergetycznej sieci napowietrznej [....] - odgałęzienie od stacji [....] na długości 473,7 metra w miejscowości Z. , Gmina Z. na działkach nr nr [....] [....] [....] oraz nr [....] .

Stanowisko swoje Starosta uzasadnił tym, że inwestycja, zgodnie z art. 29 ust. 3 Prawa budowlanego wymaga pozwolenia na budowę, ponieważ znajduje się w obszarze Natura 2000.

Od decyzji tej w terminie odwołanie wniosła Spółka [....] S.A. reprezentowana przez pełnomocnika A.P. W odwołaniu podniesiono, że zgodnie z art. 29 ust. 1 pkt 2 i ust. 11 Prawa budowlanego zarówno przebudowa jak i remont sieci elektroenergetycznej nie wymagają uzyskania decyzji o pozwoleniu na budowę - wystarczającym jest zgłoszenie zamiaru wykonania robót. W związku z powyższym żądanie uzyskania pozwolenia na budowę dla objętego projektem zakresu prac jest nieuzasadnione. Jako nieuzasadnione odwołująca się Spółka podała również żądanie przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko czy oceny oddziaływania na obszar Natura 2000. Odwołująca się Spółka podała, że w zaskarżonej decyzji nie znalazły się informacje o podejrzewaniu możliwości znaczącego negatywnego czy jakiegokolwiek oddziaływania na obszary Natura 2000. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwziąć mogących znacząco oddziaływać na środowisko wymienia jako mogące potencjalnie znacząco wpływać na środowisko linie elektroenergetyczne napowietrzne o napięciu znamionowym nie mniejszym niż 110 kV. Wpływ linii o napięciu 15 kV nie jest przedmiotem uregulowań zajmujących się wpływem na środowisko. W ocenie odwołującej się Spółki dla przedmiotowego przedsięwzięcia przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko czy na obszar Natura 2000 nie jest wymagane. Jednym z czynników utwierdzających co do słuszności wybranego trybu zgłoszeniowego było pismo Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w K. mówiące o koniecznym wystąpieniu możliwości znaczącego negatywnego oddziaływania na obszary Natura 2000, a także korzystne rozstrzygnięcie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie sygn. akt II SA/Kr 218/08 z dnia 22 września 2008 r. uchylające zaskarżoną decyzję, w której Starosta S. sprzeciwił się wobec zgłoszenia remontu linii 15 kV na tym samym obszarze Natury 2000.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00