Wyrok WSA w Białymstoku z dnia 2 czerwca 2015 r., sygn. II SA/Bk 300/15
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Małgorzata Roleder (spr.), sędzia WSA Marek Leszczyński, sędzia NSA Anna Sobolewska-Nazarczyk, Protokolant sekretarz sądowy Anna Makal, po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 19 maja 2015 r. sprawy ze skargi Miasta S. na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody P. z dnia [...] lutego 2015 r. nr [...] w przedmiocie stwierdzenia nieważności uchwały Nr [...] Rady Miasta S. z dnia [...] stycznia 2015 r. w sprawie przeprowadzenia referendum lokalnego w istotnej sprawie dotyczącej mieszkańców S. oddala skargę
Uzasadnienie
Rada Miasta S. uchwałą nr [...] z dnia [...] stycznia 2015 r., na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 3, art. 4 i art. 9 ustawy z dnia 15 września 2000 r.
o referendum lokalnym (Dz. U. z 2013 r., poz. 706 z późn. zm.), postanowiła
o przeprowadzeniu referendum lokalnego w istotnej sprawie dotyczącej mieszkańców S. W § 2 uchwały treść pytania referendalnego została sformułowana następująco: "Czy jesteś za dochodzeniem strat Miasta S. od Skarbu Państwa z tytułu niewłaściwego nadzoru prawnego i finansowego" Pod pytaniem będą umieszczone dwa warianty odpowiedzi: "TAK" , "NIE".
Rozstrzygnięciem nadzorczym z dnia [...] lutego 2011r.
nr [...] Wojewoda P., na podstawie art. 91 ust.1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2013 r. poz. 594 z późn. zm., cytowanej dalej u.s.g.), stwierdził nieważność w/w uchwały z dnia [...] stycznia 2015 r. W uzasadnieniu rozstrzygnięcia organ podniósł, iż kontrolowana uchwała rażącą narusza prawo, gdyż nie znajduje oparcia w obowiązujących przepisach prawa oraz stanie faktycznym sprawy. W ocenie Wojewody P. przedmiotowa uchwała poddaje pod rozstrzygnięcie w drodze referendum tę kategorię spraw, które należą do wyłącznej kompetencji Burmistrza Miasta S., Zgodnie bowiem z art. 31 u.s.g. to on kieruje bieżącymi sprawami gminy oraz reprezentuje ją na zewnątrz. Zatem jeżeli Burmistrz Miasta S. uzna, iż wskutek konkretnego działania określonego organu powstała strata, to wyłącznie on jest władny w oparciu o art. 417 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2014 r., poz. 121 ze zm.) wystąpić na drogę sądową i dochodzić od Skarbu Państwa odszkodowania. Wynik referendum w żaden sposób nie zwolni zaś Burmistrza z podjęcia powyższych działań, bowiem referendum nie może być podstawą wykonywania zadań i kompetencji o charakterze wykonawczym, zaś demokracja bezpośrednia we wspólnotach samorządowych nie może dotyczyć praktycznych względów sfery bieżącego zarządzania sprawami tej wspólnoty