Wyrok WSA w Warszawie z dnia 19 maja 2015 r., sygn. III SAB/Wa 3/15
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodnicząca sędzia WSA Agnieszka Góra-Błaszczykowska, Sędziowie sędzia WSA Bożena Dziełak (sprawozdawca), sędzia WSA Sylwester Golec, Protokolant starszy referent Iwona Choińska, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 19 maja 2015 r. sprawy ze skargi A. sp. z o.o. z siedzibą w W. na bezczynność Dyrektora Urzędu Kontroli Skarbowej w W. w postępowaniu kontrolnym w przedmiocie podatku od towarów i usług za kwiecień 2014 r. oddala skargę
Uzasadnienie
Skarżąca - A. E. sp. z o.o. w W., wniosła skargę na bezczynność Dyrektora Urzędu Kontroli Skarbowej w W. ("Dyrektor UKS") w postępowaniu kontrolnym wszczętym w zakresie rzetelności deklarowanych podstaw opodatkowania oraz prawidłowości obliczania i wpłacania podatku od towarów i usług za kwiecień 2014 r., polegającą na niezakończeniu tego postępowania, będącego de facto kontrolą, prowadzoną ponad 24 dni robocze w danym roku kalendarzowym, który to termin wynika z art. 83 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz.U. z 2013 r., poz. 672 ze zm.) - dalej: "u.s.d.g." w zw. z art. 291c Ordynacji podatkowej ("o.p."), ewentualnie polegającą na niezakończeniu postępowania kontrolnego w terminie dwóch miesięcy od dnia wszczęcia postępowania, wynikającym z art. 139 § 1 o.p., przy braku podstaw do wydania postanowienia o wyznaczeniu nowego terminu zakończenia postępowania kontrolnego. Skarżąca wniosła o zobowiązanie Dyrektora UKS do zakończenia powyższej kontroli, względnie postępowania kontrolnego, w terminie 14 dni.
Opisując działania organu kontroli skarbowej Skarżąca wskazała, że postępowanie kontrolne wszczęto postanowieniem z 13 czerwca 2014 r. Następnie, 16 października 2014 r. Dyrektor UKS na podstawie art. 140 o.p. wyznaczył nowy termin zakończenia postępowania kontrolnego na 12 grudnia 2014 r., wyjaśniając, że przedłużenie spowodowane jest oczekiwaniem na odpowiedź na pisma skierowane do UKS we W. oraz do Generalnej Dyrekcji Dróg i Autostrad, a także koniecznością przeprowadzenia czynności w podmiotach uczestniczących w dostawie tego samego towaru oraz dokonania analizy materiałów dowodowych, zebranych w toku innych postępowań i kontroli podatkowych, w celu włączenia ich do akt przedmiotowego postępowania.