Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Warszawie z dnia 18 maja 2015 r., sygn. VI SA/Wa 3814/14

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Andrzej Wieczorek (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Jakub Linkowski Sędzia WSA Agnieszka Łąpieś-Rosińska Protokolant ref. staż. Piotr Czyżewski po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 18 maja 2015 r. sprawy ze skargi Okręgowej Izby Aptekarskiej w B. na postanowienie Głównego Inspektora Farmaceutycznego z dnia [...] sierpnia 2014 r. nr [...] w przedmiocie odmowy wszczęcia postępowania administracyjnego w sprawie prowadzenia reklamy apteki ogólnodostępnej 1. uchyla zaskarżone postanowienie i utrzymane nim w mocy postanowienie [...] Wojewódzkiego Inspektora Farmaceutycznego z dnia [...] czerwca 2014 r.; 2. stwierdza, że uchylone postanowienia nie podlegają wykonaniu; 3. zasądza od Głównego Inspektora Farmaceutycznego na rzecz skarżącej Okręgowej Izby Aptekarskiej w B. kwotę 357 (trzysta pięćdziesiąt siedem) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania.

Uzasadnienie

Główny Inspektor Farmaceutyczny (zwany dalej organem/GIF) postanowieniem z [...] sierpnia 2014 r. nr [...] po rozpatrzeniu zażalenia złożonego przez Okręgową Izbę Aptekarską w [...] (zwaną dalej OIA/skarżącym) na postanowienie [...] Wojewódzkiego Inspektora Farmaceutycznego w [...] (zwanego dalej organem I stopnia/WIF) z [...] czerwca 2014 r., w przedmiocie odmowy wszczęcia postępowania administracyjnego w sprawie prowadzenia reklamy apteki ogólnodostępnej o nazwie Ś., położonej w E. przy ul. [...] [...], utrzymał w mocy zaskarżone postanowienie.

OIA wystąpiła do WIF z wnioskiem o wszczęcie postępowania administracyjnego i zbadanie w jego ramach, zgodności z prawem postępowania podmiotu działającego pod firmą: C. z siedzibą w E., przy ul. [...] [...], w zakresie przestrzegania przepisów ustawy Prawo farmaceutyczne, dotyczących działalności reklamowej w zakresie prowadzonej przez ww. podmiot apteki. Wskazała, że wyżej opisany podmiot, prowadzi działalność mogącą skutkować nieprzestrzeganiem zakazu reklamy, w procesie dystrybucji gazetek oznaczonych jako "Reklama", w których przedstawiono produkty lecznicze i suplementy diety, opatrzone ceną. Zdaniem OIA rolą samorządu aptekarskiego jest sprawowanie pieczy i nadzoru nad wykonywaniem zawodu oraz współdziałanie z organami administracji publicznej w sprawach związanych z wykonywaniem zawodu i innych dotyczących farmacji. Ponadto określiła, że jest organizacją społeczną, której cele statutowe - reprezentowanie oraz występowanie w obronie interesów indywidualnych i zbiorowych członków izby aptekarskiej - uzasadniają wszczęcie postępowania. Podkreśliła także, że samorząd ma chronić interes publiczny, którym jest gwarancja ochrony zdrowia pacjentów przy świadczeniu usług farmaceutycznych a także interes zawodowy wszystkich farmaceutów, którzy prawidłowo wykonują swój zawód.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00