Wyrok WSA w Warszawie z dnia 8 maja 2015 r., sygn. II SA/Wa 2289/14
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Ewa Grochowska - Jung, Sędziowie WSA Iwona Dąbrowska (spr.), Sławomir Antoniuk, Protokolant starszy sekretarz sądowy Maria Zawada, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 8 maja 2015 r. sprawy ze skargi W. K. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w [...] z dnia [...] października 2014 r. nr [...] w przedmiocie przeniesienia na inne stanowisko służbowe oddala skargę
Uzasadnienie
W sprawie ustalono stan faktyczny. [...] W. K. pełnił od dnia [...] lipca 2010 r. służbę stałą w Izbie Celnej w [...] w Urzędzie Celnym w [...], na stanowisku służbowym [...] Służby Celnej. Z dniem [...] lipca 2010 r. Naczelnik Urzędu Celnego w [...] ustalił funkcjonariuszowi miejsce pełnienia służby w Referacie Dozoru.
Następnie w dniu [...] sierpnia 2014 r. Dyrektor Izby Celnej w [...] wydał decyzję nr [...], którą przeniósł funkcjonariusza z dniem [...] sierpnia 2014 r. na stanowisko służbowe [...] Służby Celnej w Urzędzie Celnym w [...], bowiem pełnienie służby na dotychczasowym stanowisku nie było możliwe.
Od powyższej decyzji W. K. wniósł do Dyrektora Izby Celnej w [...] wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy, w którym zwrócił się o zbadanie zasadności przeniesienia go na niższe stanowisko służbowe.
Dyrektor Izby Celnej w [...] decyzją nr [...] z dnia [...] października 2014 r. utrzymał w mocy swoje wcześniejsze stanowisko. W uzasadnieniu organ wskazał, że w dniu [...] lipca 2013 r. wszedł w życie Regulamin Organizacyjny Urzędu Celnego w [...] wprowadzony decyzją nr [...] Naczelnika Urzędu Celnego w [...] z dnia [...] lipca 2013 r. W związku z tym zmianie uległ zakres zadań realizowanych w części komórek organizacyjnych oraz uległa zmianie struktura organizacyjna urzędu. Zadania dotychczasowej komórki dozoru przypisane zostały do Oddziału Celnego i do Referatu Dochodzeniowo-Śledczego. Organ wyjaśnił, że powyższe zmiany spowodowały reorganizację jednostki organizacyjnej - Urzędu Celnego w [...]. Dlatego też nastąpiła konieczność dokonania aktualizacji opisu i wartościowania stanowisk służbowych w komórkach organizacyjnych podlegających reorganizacji w Urzędzie. Przy czym zaznaczył, że opisy nowoutworzonych stanowisk służbowych wskazują realizowane na stanowisku służbowym zadania oraz wymagane kwalifikacje niezbędne do zajmowania danego stanowiska służbowego, natomiast na ustalenie wartości stanowiska służbowego nie ma wpływu staż pracy/służby w administracji, absencja w służbie, ani dyspozycyjność funkcjonariusza celnego. Dalej wyjaśnił, że ustawa o Służbie Celnej w art. 95 normuje sytuację funkcjonariuszy celnych w przypadku reorganizacji jednostki. Zgodnie z treścią tego przepisu, w przypadku reorganizacji jednostki organizacyjnej, funkcjonariusza można przenieść na inne lub równorzędne stanowisko służbowe, odpowiadające jego kwalifikacjom, jeżeli nie jest możliwe pełnienie służby na dotychczasowym stanowisku. Jednocześnie po przeniesieniu (ust. 2) funkcjonariuszowi przysługuje przez okres 6 miesięcy uposażenie nie niższe od dotychczasowego. Z powyższego przepisu wynika zatem jednoznacznie, że w momencie reorganizacji jednostki organizacyjnej, jeśli nie jest możliwe pełnienie służby na dotychczasowym stanowisku, to funkcjonariusza można przenieść na każde inne stanowisko (równorzędne, wyższe albo niższe) odpowiadające jego kwalifikacjom. W przypadku, gdy po przeniesieniu uposażenie jest niższe od dotychczasowego, ustawodawca gwarantuje funkcjonariuszowi przez okres 6 miesięcy dotychczasowe uposażenie. Organ wyjaśnił, że w wyniku reorganizacji w Urzędzie Celnym w [...] w przypadku funkcjonariusza nie było możliwe dalsze pełnienie służby na dotychczasowym stanowisku służbowym, dlatego został on przeniesiony na inne stanowisko służbowe, tj. stanowisko [...] Służby Celnej zgodne z jego kwalifikacjami.