Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Rzeszowie z dnia 20 maja 2015 r., sygn. II SA/Rz 1377/14

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie w składzie: Przewodniczący WSA Ewa Partyka Sędziowie WSA Magdalena Józefczyk /spr/ NSA Małgorzata Wolska Protokolant sekretarz sądowy Sylwia Pacześniak po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 6 maja 2015 r. sprawy ze skargi M. T. na zarządzenie Burmistrza [...] z dnia [...] maja 2014 r. nr [...] w przedmiocie odwołania z funkcji dyrektora szkoły I. stwierdza wydanie zaskarżonego zarządzenia z naruszeniem prawa, II. zasądza od Burmistrza [...] na rzecz M. T. kwotę 457 zł /słownie: czterysta pięćdziesiąt siedem złotych/ tytułem zwrotu kosztów postępowania.

Uzasadnienie

Przedmiotem skargi MT jest zarządzenie Burmistrza [.] nr [.] /2014 z dnia [.] maja 2014 r. podjęte na podstawie art. 38 ust. 1 pkt 1b w zw. z art. 5c pkt 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. Nr 256 z 2004 r., poz. 2572 z późn. zm.) dalej zwanej: "Uso" o odwołaniu jej ze stanowiska Dyrektora Zespołu Szkół w [.] (dalej zwanej "ZS w [.]"). Skarżąca domaga się stwierdzenia jego nieważności oraz orzeczenia o kosztach postępowania.

W uzasadnieniu skargi podano, że pomimo wezwania Burmistrza do usunięcia naruszenia prawa zaskarżone zarządzenie nie zostało uchylone. Odwołanie ze stanowiska związane było z negatywną oceną jej pracy w zakresie gospodarowania środkami budżetowymi i mieniem oraz przestrzegania obowiązujących przepisów dotyczących organizacji pracy szkoły. Organ prowadzący szkołę przeprowadził taką ocenę w porozumieniu z [.] Kuratorem Oświaty, jednak tylko jedna z dwóch ocen cząstkowych była negatywna, ta pochodząca od organu prowadzącego szkołę. Ponadto w toku procedury oceny nie zachowano wszystkich wymagań wynikających z przepisów prawa, ponieważ zamiast wysłuchać jej stanowiska co do oceny pracy przedstawiono jej jedynie na piśmie projekt oceny i wyznaczono termin do wniesienia uwag i zastrzeżeń na piśmie w terminie 3 dni. Ponadto w spotkaniu tym poza Burmistrzem uczestniczył również kierownik innej jednostki organizacyjnej, co nie powinno mieć miejsca. Naruszenie procedury polegało także na tym, że nie powiadomiono wszystkich organizacji związkowych działających w Zespole Szkół w [.]. Powiadomienia takiego nie skierowano do Zarządu Oddziału Związku Nauczycielstwa Polskiego w [.], której jest członkiem i co było wiadome Burmistrzowi. Opinię wydała jedynie Międzyzakładowa Organizacja Związkowa NSZZ "Solidarność" w [.], która nie funkcjonowała w ZS w [.]. Zarządzenie wydano też bez zagwarantowania stronie prawa odwołania się od niekorzystnej opinii. Skarżąca stwierdziła również, że nie można negatywnej oceny pracy dyrektora utożsamiać z podstawa do jego odwołania "w szczególnie uzasadnionym przypadku", o którym mowa w art. 38 ust. 1 pkt 2 Uso. Ponadto, cząstkowa negatywna ocena jej pracy nie jest zgodna ze stanem faktycznym. Kierowanie placówką przejęła bowiem 1 września 2012 r. i w tym czasie podjęła wiele działań w celu naprawienia błędów i zaniechań poprzedniego dyrektora.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00