Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Opolu z dnia 5 maja 2015 r., sygn. II SA/Op 71/15

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Grażyna Jeżewska Sędziowie Sędzia NSA Jerzy Krupiński Sędzia WSA Elżbieta Naumowicz - spr. Protokolant St. insp. sądowy Katarzyna Stec po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 5 maja 2015 r. sprawy ze skargi M. W. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Opolu z dnia 31 października 2014 r., nr [...] w przedmiocie prawa do zasiłku dla opiekuna oddala skargę.

Uzasadnienie

Wnioskiem z dnia 4 czerwca 2014 r. M. W. wystąpił do Burmistrza Głuchołaz o ustalenia prawa do zasiłku dla opiekuna z tytułu sprawowanej opieki nad ojcem - B. W. Wniosek ten wpłynął do organu w dniu 6 czerwca 2014 r., co wynika z daty prezentaty. We wniosku oraz w dołączonym do niego oświadczeniu M. W. wskazał, że jest kawalerem, w okresie od 1 lipca 2013 r. i obecnie sprawuje opiekę nad ojcem legitymującym się orzeczeniem o niepełnosprawności, w tym czasie nie pracował, natomiast od roku 1977 prowadzi gospodarstwo rolne i nie zaprzestał jego prowadzenia. Ponadto oświadczył, że nie ma ustalonego prawa do emerytury, renty bądź innych świadczeń. Dołączył też orzeczenie Powiatowego Zespołu ds. Orzekania o Niepełnosprawności w Nysie z dnia 28 lutego 2012 r. o zaliczeniu B. W. do osób o znacznym stopniu niepełnosprawności na stałe.

Decyzją z dnia 8 lipca 2014 r. nr [...], Burmistrz Głuchołaz odmówił przyznania wnioskodawcy świadczenia w formie zasiłku dla opiekuna. Jako podstawę prawną wskazał przepisy art. 2, art. 3, art. 4, art. 5 i art. 6 ustawy z dnia 4 kwietnia 2014 r. o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów (Dz. U. z 2014 r., poz. 567 - zwanej dalej ustawą) w zw. z art. 17, art. 23, art. 32 ust. 2 ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (Dz. U. z 2013 r., poz. 1456, z późn. zm.) oraz art. 104 i 108 K.p.a. W uzasadnieniu organ podał, że decyzją z dnia 12 marca 2012 r. na podstawie art. 17 ustawy o świadczeniach rodzinnych przyznał M. W. prawo do świadczenia pielęgnacyjnego w związku z koniecznością sprawowania opieki nad ojcem - B. W. od 1 lutego 2012 r. Wyjaśnił, że decyzja ta wygasła z dniem 30 czerwca 2013 r. na podstawie ustawy z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o świadczeniach rodzinnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2012 r., poz. 1548 - zwanej dalej ustawa zmieniającą). Z kolei, z dniem 15 maja 2014 r. weszła w życie powołana w podstawie prawnej rozstrzygnięcia ustawa o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów, która przewiduje w art. 2, że zasiłek dla opiekuna przysługuje za okresy od 1 lipca 2013 r. do dnia wejścia w życie ustawy, tj. do dnia 14 maja 2014 r., wraz z odsetkami. Burmistrz zaznaczył, że w celu weryfikacji okoliczności dotyczących spełnienia warunków do przyznania zasiłku dla opiekuna wystąpił do Ośrodka Pomocy Społecznej w Głuchołazach, który w drodze wywiadu środowiskowego ustalił, iż M. W. sprawuje należytą opiekę nad B. W., tym samym spełnia warunek określony w art. 7 ustawy. Organ zauważył, że przepis art. 3 ustawy stanowi jednak, iż zasiłek dla opiekuna przysługuje rolnikom w przypadku zaprzestania prowadzenia przez nich gospodarstwa rolnego i stwierdził, że we wniosku o ustalenie prawa do zasiłku M. W. oświadczył, że prowadzi gospodarstwo rolne i - jak wynika z tego oświadczenia - na tym gospodarstwie pracuje. Nie spełnia zatem warunków do otrzymania zasiłku dla opiekuna, gdyż nie zaprzestał prowadzenia gospodarstwa rolnego.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00