Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 12 marca 2015 r., sygn. IV SAB/Wr 271/14
Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Jolanta Sikorska Sędziowie Sędzia WSA Lidia Serwiniowska Sędzia NSA Julia Szczygielska (spr.) Protokolant asystent sędziego Marcin Jarecki po rozpoznaniu w Wydziale IV na rozprawie w dniu 12 marca 2015 r. sprawy ze skargi Związku Zawodowego A w W. na bezczynność D. Kuratora Oświaty w przedmiocie udostępnienia informacji publicznej oddala skargę.
Uzasadnienie
Związek Zawodowy A w W. powołując się na przepis § 4 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2012r. w sprawie szczegółowego zakresu danych gromadzonych w bazach danych oświatowych (...), pismem z dnia 17 września 2014r. zwrócił się do D. Kuratora Oświaty o udostępnienie informacji publicznej poprzez przesłanie w formie elektronicznej lub papierowej danych z systemu informacji oświatowej, w których posiadaniu jest organ nadzoru pedagogicznego, dotyczących każdego gimnazjum publicznego prowadzonego przez Gminę W. w zakresie zbioru danych dotyczących wyposażenia tej szkoły.
W odpowiedzi na powyższy wniosek, organ pismem z dnia 30 września 2014r., Nr [...], poinformował skarżący Związek, że Kuratorium Oświaty we W. nie może uczynić zadość żądaniu wyrażonemu w opisanym wyżej wniosku, albowiem nie znajduje się w posiadaniu danych, o które Związek wnosi.
Pismem z dnia 6 października 2014r. Związek Zawodowy A w W., reprezentowany przez pełnomocnika adwokat A. K. złożył do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu skargę na bezczynność D. Kuratora Oświaty w przedmiocie opisanego wyżej wniosku z dnia 17 września 2014r., wnosząc o zobowiązanie organu do załatwienia sprawy oraz zasądzenie kosztów postępowania. W uzasadnieniu skargi wskazano, że strona przeciwna w odpowiedzi z dnia 30 września 2014r. na wniosek skarżącej strony z 17 września 2014r. zanegowała posiadanie żądanych informacji, co zdaniem skarżącego nie polega na prawdzie i stanowi naruszenie art. 1 ust. 1 ustawy o dostępnie do informacji publicznej, a także art. 61 Konstytucji RP. Zdaniem strony skarżącej, Kurator oświaty jest posiadaczem żądanych informacji co wynika wprost z przepisów ustawy o systemie informacji oświatowej, jako, że organ ten jest podmiotem, do którego jednostki samorządu terytorialnego przekazują bazy danych oświatowych. Tak było w latach ubiegłych i tak jest w ocenie skarżącego, tym roku.