Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Warszawie z dnia 18 lutego 2015 r., sygn. II SA/Wa 1978/14

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA - Stanisław Marek Pietras (spraw.) Sędzia WSA - Sławomir Antoniuk Sędzia WSA - Sławomir Fularski Protokolant - starszy sekretarz sądowy Aneta Duszyńska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 18 lutego 2015 r. sprawy ze skargi J. K. na decyzję Komendanta Głównego Policji z dnia [...] sierpnia 2014 r. nr [...] w przedmiocie cofnięcia pozwolenia na posiadanie broni palnej do celów sportowych - oddala skargę -

Uzasadnienie

Komendant Wojewódzki Policji w B. decyzją z dnia [...] czerwca 2014 r. nr [...], działając na podstawie art. 18 ust. 4 w zw. z art. 10 ust. 3 pkt 3 oraz art. 20 ustawy z dnia 21 maja 1999 r. o broni i amunicji (tekst jedn. z 2012 r., poz. 576 ze zm.) w zw. z art. 268a k.p.a., cofnął skarżącemu J. K. pozwolenie na posiadanie broni palnej do celów sportowych. W uzasadnieniu podał, że ustały okoliczności faktycznych, które stanowiły podstawę do wydania pozwolenia na broń, bowiem w przypadku skarżącego nie zachodzi jedna z ważnych przyczyn, dla których pozwolenie na broń powinno jej być zachowane (art. 10 ust 3 pkt 3 ustawy o broni i amunicji), tj. nie posiada on aktualnej licencji właściwego polskiego związku sportowego uprawniającej do udziału we współzawodnictwie w strzelectwie sportowym.

W odwołaniu z dnia [...] lipca 2014 r. do Komendanta Głównego Policji, skarżący wniósł o zmianę zaskarżonej decyzji przez jej uchylenie i umorzenie postępowania. W uzasadnieniu wskazał, że art. 52 znowelizowanej ustawy o broni i amunicji zachował ważność pozwoleń i legitymacji, które zostały wydane na podstawie przepisów ustawy obowiązującej w czasie, gdy otrzymał pozwolenie na posiadanie broni palnej sportowej, tj. w 1996r. na podstawie ustawy z dnia 31 stycznia 1961 r. o broni, amunicji i materiałach wybuchowych. Zatem skoro pozwolenie na broń uzyskał do celów sportowych w 1996 r., to po dziś dzień jest ono ważne. Przyznał jednocześnie, że nie posiada ważnej licencji PZSS, natomiast uprawia strzelectwo sportowe jako członek [...] Towarzystwa Strzeleckiego "[...]" uczestnicząc w zawodach organizowanych przez ten klub, jak i w międzyklubowych zawodach sportowych. W związku z tym, iż jest członkiem klubu od blisko 20 lat, ocenił swoje doświadczenie w zakresie posługiwania się bronią jako bardzo znaczne, a co więcej, jako bardzo młody człowiek czynnie uprawiał sport związany ze strzelectwem uczestnicząc m. in. w zawodach biatlonowych Ponadto wskazał, iż jest obywatelem, który nigdy nie popełnił jakiegokolwiek czynu zabronionego, nigdy też nie użył posiadanej broni do celów innych niż sportowe, zatem nie stanowi zagrożenia dla obowiązującego porządku prawnego. W dalszej części wskazał, iż klub, którego jest członkiem, nie jest zrzeszony w PZSS, jednakże jest klubem sportowym W tej sytuacji trudno jest wywodzić - z braku posiadania licencji - ważny interes publiczny Podkreślił również, iż decyzja organu pierwszej instancji narusza przepisy art. 32 pkt 2 i art 58 ust 1 Konstytucji, iż każdemu zapewnia się wolność stowarzyszania się. Poprzez brak przynależności do PZSS ustawa ogranicza uprawianie sportu zawodniczo wyłącznie do PZSS - stowarzyszenia, które i tak przy organizacji zawodów opiera się o działające odrębnie kluby. Jest to zinstytucjonalizowana dyskryminacja. Dalej stwierdził, że w toku postępowania wskazał, iż podda się woli ustawodawcy i podejmie działania zmierzające do uzyskania licencji PZSS, jednakże jest to kwestia minimum 6 miesięcy i łączy się z szeregiem wcale niemałych opłat na rzecz tego związku, a w jego przypadku polega to na powtarzaniu drogi, którą już przebył około 20 lat temu, bowiem musi uzyskać w pierwszej kolejności patent strzelecki Wyznaczony zatem przez organ pierwszej instancji 14 dniowy termin na zrealizowanie tych czynności uważa za absurdalny i niemożliwy do spełnienia. Ustawa ponadto nie określa w jakim czasie miałby uzyskać wymagane dokumenty. Niezależnie od powyższego nie przewiduje też tego, że wypadku braku licencji sportowej osoby, które przed zmiana ustawy uzyskały pozwolenie na broń sportową (a nie posiadały licencji PZSS), takową licencją muszą uzyskać.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00