Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 24 lutego 2015 r., sygn. II SA/Ol 3/15
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Bogusław Jażdżyk Sędziowie Sędzia WSA Beata Jezielska (spr.) Sędzia WSA Piotr Chybicki Protokolant specjalista Jakub Borowski po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 24 lutego 2015r. sprawy ze skargi S. S. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia "[...]" Nr "[...]" w przedmiocie zasiłku dla opiekuna 1/ uchyla zaskarżoną decyzję oraz utrzymaną nią w mocy decyzję organu I instancji; 2/ orzeka, że zaskarżona decyzja nie podlega wykonaniu.
Uzasadnienie
Decyzją z dnia "[...]" wydaną przez Wójta Gminy G. odmówiono S. S. przyznania świadczenia w formie zasiłku dla opiekuna w związku ze sprawowaniem opieki nad niepełnosprawną matką, M. S. W uzasadnieniu wskazano, iż po ponownym rozpatrzeniu wniosku strony oraz przy uwzględnieniu stanowiska Samorządowego Kolegium Odwoławczego w E. prezentowanego w przedmiotowej sprawie w decyzji z dnia "[...]" organ I instancji podtrzymał pogląd, że wnioskodawca nie spełnia przesłanek do przyznania świadczenia. Podniesiono, że przepis art. 2 ustawy z dnia 4 kwietnia 2014r. o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów wskazuje jednoznacznie, iż świadczenie to przysługuje w przypadku, gdy osoba ubiegająca się o nie spełnia przesłanki do przyznania świadczenia pielęgnacyjnego określone w art. 17 ustawy o świadczeniach rodzinnych, obowiązującym na dzień 31 grudnia 2012r. W ocenie organu negatywną przesłanką do przyznania wnioskodawcy prawa do zasiłku dla opiekunów jest art. 17 ust. 5 pkt 4 powołanej ustawy, który do negatywnych przesłanek przyznania świadczenia pielęgnacyjnego zaliczał przypadek, gdy członek rodziny osoby sprawującej opiekę ma ustalone prawo do dodatku do zasiłku rodzinnego, o którym mowa w art. 10 lub świadczenia pielęgnacyjnego. Podano, że także Kolegium w swojej decyzji wskazało, że organ winien literowo trzymać się brzmienia zapisu art. 17 ustawy o świadczeniach rodzinnych na dzień 31 grudnia 2012r. Podniesiono także, że art. 17 ust. 5 pkt 4 ustawy o świadczeniach rodzinnych został poszerzony o katalog świadczeń związanych z niepełnosprawnością od dnia 1 stycznia 2013r. o specjalny zasiłek opiekuńczy, który stał się również świadczeniem z grupy świadczeń opiekuńczych. W związku z tym pobieranie i uprawnienia jednego z członków rodziny dyskwalifikuje prawnie do otrzymywania przez innego z członków rodziny świadczenia z tej grupy (świadczenie pielęgnacyjne, specjalny zasiłek opiekuńczy, zasiłek dla opiekuna). Wyjaśniono ponadto, że rozpatrując przedmiotowy wniosek organ nie pominął art. 27 ust. 4 ustawy o świadczeniach rodzinnych. Wprawdzie wniosek o zasiłek dla opiekuna dla żony wnioskodawcy wpłynął w dniu 4 lipca 2014r., lecz organ stał na stanowisku, iż zasiłek dla opiekuna dla wnioskodawcy nie przysługuje w związku z faktem, iż jego żona od dnia 13 sierpnia 2013r. pobierała specjalny zasiłek opiekuńczy na swoją matką na podstawie decyzji z dnia 12 września 2013r. oraz z dnia 26 listopada 2013r.