Wyrok WSA w Kielcach z dnia 19 lutego 2015 r., sygn. I SA/Ke 21/15
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Maria Grabowska, Sędzia WSA Artur Adamiec, Sędzia WSA Danuta Kuchta (spr.), Protokolant Starszy sekretarz sądowy Michał Gajda, po rozpoznaniu w Wydziale I na rozprawie w dniu 12 lutego 2015 r. sprawy ze skargi M. B. na decyzje Dyrektora Ś. Oddziału Regionalnego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w K. z dnia [...] r. Nr [...] w przedmiocie odmowy przyznania pomocy finansowej z tytułu wspierania gospodarowania na obszarach górskich i innych obszarach o niekorzystnych warunkach gospodarowania na rok 2013. 1. uchyla zaskarżoną decyzję i poprzedzającą ją decyzję organu pierwszej instancji; 2. określa, że zaskarżona decyzja nie może być wykonana w całości; 3. zasądza od Dyrektora Ś. Oddziału Regionalnego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w K. na rzecz M. B. kwotę 457 (czterysta pięćdziesiąt siedem) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania.
Uzasadnienie
Dyrektor Ś. Oddziału Regionalnego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (ARiMR) w K. decyzją z dnia [...] r. nr [...] utrzymał w mocy decyzję Kierownika Biura Powiatowego ARiMR w S.-K. z [...] r. nr [...] w sprawie odmowy M. B. przyznania pomocy finansowej z tytułu wspierania gospodarowania na obszarach górskich i innych obszarach o niekorzystnych warunkach gospodarowania na rok 2013.
W uzasadnieniu decyzji organ wskazał, że 15 maja 2013 r. strona złożyła wniosek, w którym ubiegała się o przyznanie pomocy finansowej z tytułu wspierania gospodarowania na obszarach górskich i innych obszarach o niekorzystnych warunkach gospodarowania (ONW) do działek rolnych o łącznej powierzchni 45,81 ha, położonych na działkach ewidencyjnych w obrębie O., w gminie S..
Organ przeprowadził weryfikację wniosku i stwierdził, że zachodzi konieczność przeprowadzenia postępowania w zakresie weryfikacji, czy nie zaszły okoliczności świadczące o stworzeniu sztucznych warunków do przyznania płatności. W odpowiedzi na wezwanie organu pismem z dnia 20 marca 2014 r. A. B. (pełnomocnik i mąż strony oraz prezes firmy "E.-R." Sp. z o.o. - "Spółka") poinformował, że Spółka szukała w 2012 r. chętnego do wydzierżawienia od niej działek ewidencyjnych i ze względu na brak chętnych M. B. zdecydowała się na dzierżawę tych gruntów oraz zgodnie z aneksem do umowy dzierżawy płaci ona za ich dzierżawę czynsz. A. B. podniósł, ze strona posiada park maszynowy oraz doświadczenie w uprawie dużej powierzchni gruntów. Poinformował również, że: plony zebrane ze wskazanych działek ewidencyjnych zostały sprzedane, prace połowę są wykonywane maszynami strony, płatnikiem podatku rolnego od tych działek jest ich właściciel S. S.. A. B. dołączył kopię protokołu sporządzonego w Biurze Powiatowym ARiMR w K. w dniu 19 marca 2014 r., w którym zawarł wyjaśnienia złożone przez niego w imieniu Spółki, z którego dodatkowo wynika, że M. B. prowadzi odrębne (pod względem technicznym, ekonomicznym i kierowniczym) gospodarstwo rolne, które jest odrębne finansowo w stosunku do Spółki, w której jest dwóch udziałowców: on i K. L. W dniu 31 marca 2014 r. do organu wpłynął ponadto aneks nr 1 z 4 kwietnia 2012 r. do umowy dzierżawy z dnia 2 kwietnia 2012 r. zawarty przez Spółkę z M. B. polegający na ustaleniu rocznego czynszu dzierżawnego za działki ewidencyjne nr 95, 300, 301, 359, 389, 428, 588, 596 i 632, faktura VAT nr 2/06/2013 wystawiona przez Spółkę nabywcy: A. M. B. tytułem czynszu dzierżawnego za dzierżawę działek w kwocie netto 23 674,80 zł. Organ pozyskał ponadto z KRS informację, z którego wynika, że M. B. jest członkiem Rady Nadzorczej Spółki.