Wyrok WSA w Warszawie z dnia 14 stycznia 2015 r., sygn. VI SA/Wa 1998/14
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Urszula Wilk Sędziowie Sędzia WSA Jacek Fronczyk Sędzia WSA Dariusz Zalewski (spr.) Protokolant ref. staż. Julia Murawska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 14 stycznia 2015 r. sprawy ze skargi P.S. na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia [...] kwietnia 2014 r. nr [...] w przedmiocie kary pieniężnej za wykonywanie przejazdu bez uiszczenia opłaty elektronicznej oddala skargę
Uzasadnienie
I. Stan sprawy przedstawia się następująco:
1. W dniu [...] października 2013 r. o godz. 12:20 na odcinku drogi ekspresowej [...] S. (z obwodnicą S.) - węzeł K., na której pobiera się opłatę elektroniczną pod bramownicą [...], zatrzymano do kontroli pojazd marki [...] o nr rej [...] wraz z naczepą marki [...] o nr rej [...], którym kierował P. S. (nazywany dalej "skarżącym").
Powyższy odcinek drogi krajowej został wymieniony w załączniku nr 1 pkt 11 lit. e) rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 22 marca 2011 r. w sprawie dróg krajowych lub ich odcinków, na których pobiera się opłatę elektroniczną, oraz wysokości stawek opłaty elektronicznej (Dz.U. Nr 80, poz. 433 ze zm.).
Kontrola dokonana za pośrednictwem urządzenia DSRC (skanera), zainstalowanego w pojeździe służbowym Inspekcji Transportu Drogowego wykazała, że zatrzymany zespół pojazdów nie został wyposażony w urządzenie pokładowe viaBox służące do naliczania i pobierania opłat elektronicznych.
Na podstawie dowodów rejestracyjnych ustalono, że dopuszczalna masa całkowita (DMC) kontrolowanego zespołu pojazdów wynosiła 3971 kg. w tym samochodu osobowego 3221 kg, zaś przyczepy - 750 kg.
Przebieg kontroli utrwalono w protokole kontroli numer [...].
2. W dniu [...] października 2013 r. inspektor Inspekcji Transportu Drogowego sporządził sprostowanie do protokołu kontroli z dnia [...] października 2013 r. nr [...], w którym wyjaśnił, że podczas kontroli elektronicznego poboru opłat omyłkowo wpisano dane przyczepy o niewłaściwym numerze rejestracyjnym. Z danych uzyskanych z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wynikało, że przyczepa model [...] o nr rej. [...], którą prowadził skarżący i która znajdowała się na dokumentacji fotograficznej była zarejestrowana na spółkę W. Sp. j., a jej dopuszczalna masa całkowita wynosiła 750 kg.