Wyrok WSA w Warszawie z dnia 22 stycznia 2015 r., sygn. VI SA/Wa 3386/14
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Jakub Linkowski Sędziowie Sędzia WSA Jacek Fronczyk (spr.) Sędzia WSA Grażyna Śliwińska Protokolant ref. staż. Piotr Niewiński po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 22 stycznia 2015 r. sprawy ze skargi J. K. na decyzję Prezesa Państwowej Agencji Atomistyki z dnia [...] sierpnia 2014 r. nr [...] w przedmiocie kary pieniężnej za naruszenie warunków wykonywania działalności związanej z narażeniem na promieniowanie jonizujące 1. stwierdza nieważność zaskarżonej decyzji i utrzymanej nią w mocy decyzji Głównego Inspektora Dozoru Jądrowego z dnia [...] kwietnia 2014 r.; 2. stwierdza, ze zaskarżona decyzja nie podlega wykonaniu; 3. zasądza od Prezesa Państwowej Agencji Atomistyki na rzecz J. K. kwotę 357 (trzysta pięćdziesiąt siedem) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania.
Uzasadnienie
Decyzją z dnia [...] kwietnia 2014 r. nr [...] Główny Inspektor Dozoru Jądrowego, mając za podstawę art. 124 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 w związku z art. 123 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 29 listopada 2000 r. - Prawo atomowe (t. j.: Dz. U. z 2012 r., poz. 264 ze zm.) oraz art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (t. j.: Dz. U. z 2013 r., poz. 267 ze zm.), nałożył na J. K. - kierownika jednostki organizacyjnej P. S.A. z siedzibą w B., karę pieniężną w wysokości 1.500 zł. Decyzji nadano rygor natychmiastowej wykonalności.
W motywach rozstrzygnięcia organ wyjaśnił, że jednostka organizacyjna P. S.A. z siedzibą w B. wykonuje działalność związaną z narażeniem na emitowanie promieniowania jonizującego, polegającą na stosowaniu urządzeń zawierających źródła promieniotwórcze na terenie O. w miejscowości R. przy ul. [...], na podstawie zezwolenia Prezesa Państwowej Agencji Atomistyki z dnia [...] stycznia 2012 r. nr [...], zmienionego zezwoleniem z dnia [...] sierpnia 2013 r. W dniach [...] grudnia 2013 r. inspektorzy dozoru jądrowego przeprowadzili kontrolę na terenie O., podczas której stwierdzono brak dwóch pojemników zawierających źródła promieniowania jonizującego. Zgodnie z art. 123 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy - Prawo atomowe, kierownikowi jednostki organizacyjnej, który utracił lub pozostawił bez właściwego zabezpieczenia powierzony mu materiał jądrowy, źródło promieniowania jonizującego albo odpady promieniotwórcze lub wypalone paliwo jądrowe, wymierza się karę pieniężną w wysokości nieprzekraczającej pięciokrotności kwoty przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w roku kalendarzowym poprzedzającym popełnienie czynu, ogłaszanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego na podstawie art. 20 ppkt 1 lit. "a" ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (t. j.: Dz. U. z 2009 r. Nr 153, poz. 1227 ze zm.). W ocenie organu, J. K. dopuścił do utraty dwóch urządzeń zawierających źródła promieniotwórcze, a zatem zostały spełnione przesłanki do zastosowania wobec niego, jako kierownika jednostki organizacyjnej P. S.A. z siedzibą w B., sankcji pieniężnej w wysokości 1.500 zł. Organ uznał, że kierownikiem jednostki organizacyjnej jest w tym przypadku Prezes Spółki, nie zaś Dyrektor O.. Natomiast, uzasadniając wymiar kary, organ wskazał, że przeciętne wynagrodzenie w gospodarce narodowej w roku 2013 wynosiło 3.650,06 zł, o czym stanowi komunikat Prezesa GUS z dnia 11 lutego 2014 r. w sprawie przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w 2013 r. (M. P. z 2014 r., poz. 146), toteż - zdaniem organu - nałożona kara mieści się w dopuszczalnych granicach.