Wyrok WSA w Szczecinie z dnia 22 stycznia 2015 r., sygn. II SA/Sz 806/14
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Katarzyna Grzegorczyk-Meder (spr.), Sędziowie Sędzia WSA Barbara Gebel,, Sędzia NSA Elżbieta Makowska, Protokolant starszy sekretarz sądowy Joanna Białas-Gołąb, po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 22 stycznia 2015 r. sprawy ze skargi R. S. na decyzję Prezesa Sądu z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie udostępnienia informacji publicznej I. oddala skargę, II. przyznaje od Skarbu Państwa - Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie na rzecz radcy prawnego M. J. kwotę [...] złotych, zawierającą należny podatek od towarów i usług, tytułem kosztów nieopłaconej pomocy prawnej udzielonej z urzędu.
Uzasadnienie
Wnioskiem z dnia [.. .] r. R. S., powołując się na art. 61 Konstytucji RP oraz art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2001 r. Nr 112, poz. 1198 ze zm.), zwrócił się do Prezesa Sądu Okręgowego o przesłanie mu sprawozdań z wizytacji zakładów karnych i aresztów śledczych w latach 2005-2014, będących w okręgu podległym Prezesowi Sądu.
Prezes Sądu Okręgowego uznając, że żądana informacja jest informacją o charakterze przetworzonym, wezwał R. S. do wskazania, w terminie 14 dni, szczególnie istotnego interesu publicznego o, którym mowa w art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy o dostępie do informacji publicznej.
W odpowiedzi na ww. wezwanie R. S. zakwestionował pogląd Prezesa Sądu Okręgowego twierdząc, że w jego ocenie, informacja o którą wniósł nie ma charakteru informacji publicznej przetworzonej.
Decyzją z dnia [...] r. Prezes Sądu Okręgowego, na podstawie art. 3 ust. 1 pkt 1, art. 16 ust. 1 ustawy o dostępie do informacji publicznej w związku z art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego, odmówił R. S. udostępnienia informacji publicznej.
W ocenie Prezesa Sądu Okręgowego, wniosek R. S. dotyczy informacji, które wyczerpują znamiona informacji przetworzonej. Protokoły wizytacji będące obszernymi dokumentami, zawierają dane osobowe podlegające ochronie. Dane te dotyczą osób, które podlegały kontroli jak również osób przebywających