Wyrok WSA w Szczecinie z dnia 8 stycznia 2015 r., sygn. II SA/Sz 830/14
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Maria Mysiak, Sędziowie Sędzia WSA Barbara Gebel,, Sędzia WSA Marzena Iwankiewicz (spr.), Protokolant starszy sekretarz sądowy Aneta Kukla, po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 8 stycznia 2015 r. sprawy ze skargi E. B. na decyzję Kuratora Oświaty z dnia [...] nr [...] w przedmiocie potrzeby indywidualnego nauczania I. uchyla zaskarżoną decyzję i poprzedzającą ją decyzję Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej z dnia [...] Nr [...], II. przyznaje od Skarbu Państwa - Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie na rzecz adwokat J. P. wynagrodzenie w kwocie [...] zł ([...]), obejmujące należny podatek od towarów i usług, tytułem nieopłaconej pomocy prawnej udzielonej z urzędu.
Uzasadnienie
W dniu [...] r. E.B. złożyła do Zespołu Orzekającego Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej wniosek o wydanie orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania dla córki J.B. Do wniosku strona dołączyła :
1. Zaświadczenie lekarskie dla potrzeb zespołu orzekającego o stanie zdrowia J.B. z dnia [...] r. podpisane przez H.L. lekarza specjalistę neurologii dziecięcej,
2. Zaświadczenie lekarskie z dnia [...] r. wystawione przez specjalistę psychiatrii dzieci i młodzieży M.R.,
3. Wynik badania elektroencefalograficznego J.B. z [...] r.
4. Opis badania TK głowy J.B. z [...] r.
5. Opinię o uczniu dotyczącą J.B. z [...] r. podpisaną przez wychowawcę klasy [...] z Zespołu Szkół[...].
Zespół Orzekający w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w składzie: J.M. - przewodniczący, G.N. - lekarz, B.K. - psycholog, E.P. - pedagog, E.K.
- logopeda, działając na podstawie art. 71b ust. 3 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572) wydał w dniu 13 czerwca
2014 r. orzeczenie Nr [...] o braku potrzeby indywidualnego nauczania J.B.
W uzasadnieniu rozstrzygnięcia organ wskazał na diagnozę medyczną w wyniku której stwierdzono zaburzenia emocjonalne i padaczkę leczoną farmakologicznie. Podano, że z wywiadu z matką wynika, że wyłączenia świadomości występują rzadko. Zdaniem Zespołu, ze względu na rozwój społeczny, intelektualny i emocjonalny uczennicy, uczęszczanie do szkoły razem z klasą jest dla niej wskazane. Indywidualne nauczanie pogłębi jej izolację od grupy rówieśniczej i może przyczynić się do nasilenia zaburzeń emocjonalnych. Obecnie, zmiana etapu edukacyjnego jest szansą na włączenie uczennicy w klasowy system kształcenia i poprawę jej funkcjonowania w grupie. Z opinii wychowawcy, potwierdzonej przez nauczycieli wynika, że u dziewczynki nastąpiło obniżenie możliwości przyswajania wiadomości i umiejętności szkolnych. Nieadekwatnie reaguje na zachowania rówieśników. Nie potrafi nawiązać kontaktu słownego z nimi, nie ma przyjaciół. Na przerwach stoi daleko od klasy, izoluje się od rówieśników. Szuka kontaktu z nauczycielami, którzy starają się wyjaśniać jej emocjonalne problemy i konflikty. Nie przynosi to jednak oczekiwanych efektów. Stan zdrowia dziewczynki oceniono na nieutrudniający uczęszczania do szkoły i kontaktów z rówieśnikami. W ocenie organu, najbardziej odpowiednią formą realizacji obowiązku szkolnego jest nauka w szkole specjalnej dla uczniów upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim.